سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

صرفه‌جویی ۱۰ میلیون دلاری دانش‌بنیانی‌ها با ساخت یک دستگاه فلزیاب صنعتی

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان از افزایش نرخ رشد ۳.۹ درصدی بازار فلزیاب ایران در جهان خبر داد.

سیداحمد سیف‌الحسینی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: فلزیاب صنعتی یا متال دتکتور، دستگاهی با هدف تشخیص ضایعات فلزی در خطوط تولید صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی، غذا و دارو، منسوجات، لاستیک، پلاستیک و امنیت است.

دستگاه فلزیاب صنعتی با استفاده از فناوری‌های مختلف از جمله فرکانس پایین، چند فرکانسی و پالسی عمل می‌کند که دستیابی به عملکرد پالسی نیازمند دانش فنی بسیار بالایی بوده و در معادن سنگ آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او افزود: این دستگاه قادر به تشخیص ضایعاتی مانند ناخن بیل مکانیکی و سر مته حفاری از محصول اصلی (سنگ آهن) است. این فرآیند جداسازی به طور مستقیم به افزایش بهره‌وری، بهبود کیفیت محصول نهایی، کاهش توقف خط تولید و در نتیجه، افزایش سرعت خط منجر می‌شود. در عین حال، به صورت غیرمستقیم در کاهش مصرف انرژی و حفظ محیط زیست نیز تاثیر بسزایی دارد. این دستگاه در صنایع مختلفی مانند صنعتی و معدنی، لاستیک و پلاستیک، غذایی و دارویی، چوبی، نساجی، حمل و نقل، بخش‌های ساختمان‌های آموزشی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به افزایش دامنه کاربرد، پیش‌بینی می‌شود تولید این دستگاه افزایش یابد. 

سیف الحسینی بیان کرد: به عنوان مثال در حوزه‌های فرآوری مواد غذایی و دارویی، صنایع شیمیایی، حوزه امنیت از جمله تأمین امنیت بنادر، مرز‌ها و توسعه زیرساخت‌های برقراری امنیت در مقابل تروریست و جرم، شاهد بیشترین رشد استفاده از این دستگاه‌ها خواهیم بود. آسیا و اقیانوسیه، بزرگترین بازار با بیشترین نرخ رشد را در طول دوره پیش‌بینی با گسترش زیر‌ساخت‌ها شاهد خواهد بود. عوامل تأثیرگذار رشد اقتصاد جهانی، افزایش کیفیت سطح زندگی و افزایش میزان گردشگری، آگاهی در مورد آلودگی فلزات در مواد غذایی، دارویی و شیمیایی، فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای رشد تولید و استفاده از این محصول به شمار می‌روند.

او گفت: دانش فنی تولید فلزیاب‌های صنعتی در اختیار کشور‌های آلمان، آمریکا، چین و کشور‌هایی است که بر لبه دانش جهانی حرکت می‌کنند و ما نیز توانسته‌ایم در ایران، به دانش فنی تولید این دستگاه دست پیدا کنیم. در حال حاضر این دستگاه را تولید کرده و موفق به کسب رضایت عملکرد این محصول از بزرگترین معادن ایران مانند صنایع ملی مس ایران، سنگ آهن گهرزمین، معدنی و صنعتی گل گهر، سنگ آهن مرکزی ایران شده‌ایم.

وی افزود: در تحقیقات انجام شده در بازار جهانی، اندازه بازار فلزیاب صنعتی (متال دتکتور) تا سال ۲۰۲۷ برابر با ۲ میلیارد دلار و نرخ رشد بازار از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ برابر با ۳.۹ درصد پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی می‌شود در سال آینده با ارائه این دستگاه در ایران بتوان از خروج حدود ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری و صرفه جویی ارزی برای کشور به دنبال دارد.

وی در خصوص بازار صادراتی این محصول نیز گفت: کشور‌های آسیای میانه، روسیه، کشور‌های همسایه، آفریقا و منطقه منا، می‌توانند هدف‌های صادراتی خوبی برای این محصول باشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.