سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخش دوم کوچ پاییزه عشایر خراسان رضوی به مناطق قشلاقی آغاز شد

مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: امسال به دلیل شرایط خشکسالی، عشایر استان در ۲ بخش اقدام به کوچ کردند، بخش دوم کوچ پاییزه عشایر کوچرو این استان عازم مناطق قشلاقی شدند.

محمد حسین جعفری مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: بخش اول عشایر استان در دهه اول آبان ماه کوچ پاییزه خود را به سمت "مراوه تپه" در استان گلستان انجام دادند، اما عشایر با توجه به شرایط آب و هوایی، بارندگی و وضعیت معیشت خود کوچ می‌کنند که بر این اساس عشایر درون کوچ نیز شامل تعدادی از عشایر شهرستان‌های قوچان، چناران، نیشابور و مشهد هستند که در کوچ پاییزه به مناطق قشلاقی استان در شهرستان‌های سرخس، کلات و حوزه شهرستان مشهد (میامی) مستقر می‌شوند و سایر عشایر در مناطق گرمسیری در حوزه شهرستان‌های خود استقرار می‌یابند.

او افزود: همچنین ۲۷۴ خانوار از عشایر طایفه "طاهری" و "ایلخانی" شهرستان‌های بردسکن و سبزوار با بیش از ۳۰ هزار رأس دام برای زمستان‌گذرانی راهی شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی شده و با پیمودن مسافت حدود ۱۳۰ کیلومتری در مناطق قشلاقی "کوه سفید" و "چاه مسافر" مستقر می‌شوند.

مدیرکل عشایر خراسان رضوی ادامه داد: تعدادی از عشایر خواف نیز به تعداد ۱۱۰ خانوار با حدود ۱۱ هزار رأس دام به شهرستان "زیرکوه" در استان خراسان جنوبی و شماری از عشایر شهرستان سبزوار که حدود ۵۰ خانوار هستند با پنج هزار رأس دام به شهرستان میامی در استان سمنان کوچ می‌کنند.

جعفری بیان کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته و در راستای آیین نامه ساماندهی عشایر، دستگاه‌های مرتبط شامل نیروی انتظامی، بسیج عشایری، آموزش و پرورش، دامپزشکی، منابع طبیعی و بهداشت و درمان موظفند امنیت و خدمات رسانی مناسب به عشایر در مناطق قشلاقی را تامین کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.