مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: با سرد شدن تدریجی هوا و طبق توافق انجام شده با مسوولان استان گلستان کوچ پاییزه عشایر کوچ‌رو این استان به مناطق قشلاقی مراوه تپه طی چند روز اخیر آغاز شده است.

محمد حسین جعفری مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: عشایر شهرستان قوچان با ۴۵۰ خانوار و بیش از ۶۰ هزار رأس دام در فصل قشلاق به شهرستان مراوه تپه در استان گلستان کوچ می‌کنند و با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتری و عبور از مسیر‌های فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان و ایل‌راه‌های "شلمی "و "خشتلی" به حوزه استان گلستان (قشلاق مراوه تپه) وارد و در آنجا مستقر می‌شوند و تا پانزدهم اردیبهشت ماه سال بعد در آنجا استقرار دارند.

جعفری افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته و در راستای آیین نامه ساماندهی عشایر دستگاه‌های مرتبط شامل نیروی انتظامی، بسیج عشایری، آموزش و پرورش، دامپزشکی، منابع طبیعی و بهداشت و درمان، موظفند امنیت و خدمات رسانی مناسب به عشایر در مناطق قشلاقی را تامین کنند.

عشایر استان خراسان رضوی با داشتن ۱۲.۵ درصد دام سبک استان سالانه حدود ۱۳ هزار تن گوشت قرمز، ۱۳ هزار و ۷۰۰ تن مواد لبنی، هزار و ۳۰۰ تن الیاف دامی (شامل پشم، کرک و مو) و ۴۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع دست بافته (شامل گلیم، جاجیم، قالیچه و تابلو فرش) تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

برچسب ها: کوچ ، عشایر ، قشلاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.