سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید سیستم هوشمند نقلیه هدایت‌پذیر خودران (AGV)

معاون فنی و توسعه گروه صنعتی تراکتورسازی ایران از دستیابی این گروه به تکنولوژی سیستم هوشمند هدایت‌پذیر خودران (AGV) در سایه همکاری با دانشگاه خبر داد.

امیر جدیری فیضی درباره مزیت‌ها و کاربرد‌های کلان سیستم هوشمند هدایت‌پذیر خودران (AGV) در سایه همکاری تراکتورسازی و دانشگاه اشاره کرد وگفت: کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت، حذف گلوگاه‌های توقفی در خطوط تولید، آمارگیری و گزارش‌دهی آنلاین، مهیا شدن زمینه افزایش تولید و ... از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این سیستم در واحد‌های صنعتی است و در همه صنایع کاربرد و کارایی دارد و منحصر به صنعت خودرو یا صنایع مانند تراکتورسازی نیست.

وی تاکید کرد: تراکتورسازی با پیش قدم شدن در این زمینه و سرمایه‌گذاری برای طراحی و تولید این نوع سامانه در کشور نه تنها بروزرسانی و تکنولوژیک کردن خطوط تولیدی خود را ممکن ساخته بلکه زمینه را برای خودکفایی کشور در تولید سیستم هوشمند نقلیه خودران هدایت پذیر یا به اختصار AGV را فراهم آورده است.

وی با اشاره به این‌که تراکتورسازی برای طراحی دو نمونه از این سیستم بیش از ۶۲ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده و در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده است، بیان کرد: برای خرید نمونه مشابه خارجی این دستگاه با در نظر گرفتن مسائلی هم‌چون گذشتن از سد تحریم‌ها و هزینه‌های دستیابی به دانش، تکنولوژی و ... صرفا برای خرید دستگاه بین ۵۰ تا ۸۰ هزار دلار ارز نیاز بود.

معاون فنی و توسعه گروه صنعتی تراکتورسازی ایران اضافه کرد: در کنار تمامی مزیت‌ها نباید از موضوعی به نام بومی‌سازی و استفاده از توان و ظرفیت‌های داخلی به راحتی گذشت چرا که دیگر تولیدکنندگان در اقصی نقاط کشور دغدغه‌ای به نام خرابی و خوابیدن خطوط تولید به واسطه تامین قطعه مورد نیاز از سازنده خارجی و مهم‌تر از همه تنگنا‌های مباحث ارزی، تحریم‌ها و ... را ندارند.

جدیری  اظهار کرد: در نتیجه جلسات متعدد، همفکری و همکاری که بین کارشناسان گروه تراکتورسازان و دانشگاه آزاد به منظور بررسی طرح چرخ‌های مورد استفاده، بررسی شاسی، پانل مدیریتی دستگاه، چگونگی وارد کردن داده‌ها به سیستم کنترلی، ناوبری و ... انجام گرفت، زمینه را برای طراحی و ساخت محصولی فراهم کرده که باعث قطع وابستگی به بیگانگان و رسیدن به خودکفایی برای کشور شده است.

وی از طی مراحل تست و آزمایش سیستم رباتیک طراحی شده توسط دانشگاه آزاد در تراکتورسازی اعلام رضایت کرد و گفت: این سامانه، مراحل آزمایشی و حتی چرخش ۳۶۰ درجه و جابجایی تراکتور سنگین تولیدی در تراکتورسازی را که با ۶.۵ تن وزن و بزرگی به جهت ابعاد فیزیکی را دارد با نمرات قابل قبولی طی کرده و امیدواریم با استفاده از این سامانه داخلی و ساخت متخصصان بومی، گام‌های توسعه‌ای در صنعت کشور را با مشارکت بخش صنعت و دانشگاه برداریم.

مدیر تکنولوژی تولید و مونتاژ گروه تراکتورسازی ایران نیز که در واقع مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده دارد  به پیشینه شرکت‌های دارای تکنولوژی این نوع سیستم اشاره کرد و گفت: ۲۳۹ شرکت تولید کننده سامانه‌های AGV در دنیا وجود دارد که آمریکا و چین صدرنشین این تولیدکنندگان محسوب می‌شوند.

امیر مختاری با تشریح وضعیت خطوط تولیدی تراکتورسازی و سیستم آن که مربوط به بدو تاسیس این مجموعه و نهایتا اواخر دهه ۷۰ است، اظهار کرد: از معایب استفاده از گاری‌ها در خط مونتاژ، می‌توان به عدم امکان کنترل سرعت خط، عدم امکان افزایش تولید، عدم امکان رعایت اصول ایمنی، ایرادات ارگونومیکی ایستگاه‌های کاری، عدم امکان انتقال قطعات به طرف دیگر خط با توجه با اختلاف ارتفاع سطح در سیستم گاری و کانوایر زمینی، غیرمکانیزه بودن ثبت و ردیابی سوابق مونتاژی، عدم انعطاف پذیری خط مونتاژ اشاره کرد.

وی افزود: در سیستم هوشمند با رفع این نواقص به مزایایی هم‌چون انعطاف پذیری خط به منظور انجام هر گونه تغییرات، قابلیت عملیات اضافی و سفارشی کردن محصول، امکان مونتاژ همزمان چند محصول متفاوت در یک خط، رفع نقص موضعی بدون نیاز به توقف خط، عدم نیاز به کار‌های زیربنایی در سالن‌ها و خطوط مورد نیاز، سهولت در تغییر وظیفه و موقعیت کاری agv، دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات مدیریت- کنترل- بازدید و ردیابی تولیدات در هر زمینه، امکان بکارگیری در عملیات و تغذیه خط، کاهش حرکات اضافی اپراتور مونتاژ، امکان ارتقا ایمنی در عملکرد، مدیریت فضای کاری و ... دست می‌یابیم.

وی عنوان کرد: ناوبری یا مکان‌یابی سیستم‌های agv با یکی از روش‌های نوار مغناطیسی، نوار رنگی، کاشت مغناطیس، سیستم‌های مبتنی بر wifi، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و هیبرید، سیستم‌های ناوبری اینرسی یا زیروسکوپ و سیستم‌های ناوبری مکان‌یابی رادیویی شبیه لوران انجام می‌شود و درجات آزادی حرکت agv نیز در مسیر مستقیم به جلو، به عقب و حرکت در صفحه با چرخش ۳۶۰ درجه امکان پذیر است و نحوه کنترل نیز به صورت تفاضل سرعت با چرخ محرک فرمان پذیر یا کنترل ترکیبی چرخ‌ها انجام می‌گیرد.

مختاری خاطرنشان کرد: این کار نو علاوه بر مزیت‌های فنی از بسیاری جهات از جمله جلوگیری از خروج ارز، دسترسی آسان به قطعات یدکی، خدمات پس از فروش و گارانتی، تضمین امنیت اطلاعاتی مراکز استفاده کننده، استقرار سرور و تمامی ملزومات در داخل شرکت، به صفر رساندن اختلال در سرور‌ها به دلیل قطع اینترنت بین‌المللی و ... نیز مفید خواهد بود.

وی اظهار کرد: در پروژه نهایی برای یکی از خطوط مونتاژ تراکتورسازی که گاری‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد به ۳۴ دستگاه از این سامانه نیاز داریم که سفارش طراحی و ساخت دو دستگاه آن با دانشگاه آزاد انجام گرفته و با طی مراحل آزمایشی، تست عملیاتی و عملی در تراکتورسازی و دستیابی به نتیجه نهایی تولید ۳۲ دستگاه دیگر در برنامه‌ریزی‌های بعدی انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این‌که آیا تمامی خطوط موجود تراکتورسازی به این تکنولوژی مجهز خواهد شد، گفت: این کار عملا توجیه اقتصادی و عملی ندارد بلکه از این به بعد در تراکتورسازی و یا در هر واحدی که بخواهیم خط تولید جدید راه‌اندازی کنیم از سامانه سیستم رباتیک داخلی استفاده خواهیم کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.