سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به شیوع بیماری هاری گربه

اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی نسبت به افزایش کانون‌های بیماری هاری گربه در استان هشدار داد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی گفت: کانون و موردی از ابتلای گربه به بیماری هاری تا سال ۱۳۹۹ در استان گزارش نشده بود، اما در این مدت شمار کانون‌ها افزایش یافته و مردم مراقبت‌های لازم در برابر این بیماری را داشته باشند.

حسن قاسمی فرد افزود: کانون‌های هاری گربه در سال ۱۴۰۰ به ۲ مورد رسید، سال گذشته یک مورد و در سال جاری تاکنون سه مورد شناسایی شده است.

وی گفت: پنج کانون هاری گربه شناسایی شده در سه سال اخیر مربوط به بجنورد و یک کانون مربوط به گرمه است که در سال ۱۴۰۰ گزارش شد.
رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 

قاسمی فرد گفت: بیماری هاری در گربه‌های صاحب دار از طریق واکسیناسیون قابل کنترل است، اما کنترل و واکسیناسیون گربه‌های بدون صاحب و ولگرد، میسر نیست.

وی افزود: امسال ۷۵۰ قلاده گربه صاحب دار در استان واکسن‌های مختلف از جمله هاری دریافت کردند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: به افراد توصیه می‌شود که هرگز به گربه‌های ولگرد نزدیک نشده و از لمس و نوازش این حیوان به جد خودداری کنند.

براساس این گزارش، بیماری هاری از سگ، گربه، الاغ و یا وحوش قابل انتقال به انسان و کشندگی این بیماری ۱۰۰ درصد است، از این رو شهروندان در صورت گزش حیوان، هر چند خراش کوچک به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

برچسب ها: دامپزشکی ، هاری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.