سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

چگونه شکاف ارزشی درون خانواده بین نسل‌ها اتفاق می افتد؟

یک جامعه شناس گفت: تحول اخلاقى، ارزشى و دینى در دوران نوجوانى و جوانى بیش از هر دوره دیگرى است.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شکاف ارزشی درون خانواده و بین نسل‌ها، زمانی اتفاق می‏ افتد که انتقال فرهنگی با مشکل روبه‏ رو شود. از آنجا که انتقال فرهنگی،  یعنی بدون هیچ تفاوتی میان والدین و فرزندان، و انتقال کاملاً ناقص، یعنی بدون هیچ‏گونه تشابه بین این دو نسل، قرار دارد،

وی گفت: نوعی آسیب برای جوامع به شمار می‏ آید.چرا که انتقال کامل، اجازه نوآوری و تغییر و واکنش به موقعیت‏های جدید را به تازه‏ وارد‌ها نمی‏ دهد و در این صورت، نسلی نو به مفهوم واقعی جامعه ‏شناختی پدید نمی ‏آید که دارای تفاوت‏ ها و نگرش ‏های خاص خود باشند.

وی افزود: شکاف نسل‌ها تعارضات ارزشی بین والدین و فرزندان است که اذهان برنامه‌ریزان، و حتی توده مردم را نگران کرده است. شواهد حاکی از آن است که در سال‌های اخیر به تدریج چالش بین والدین و فرزندان گسترش یافته است.  تحول اخلاقى و ارزشى و دینى در نوجوانى و جوانى بیش از هر دوره دیگرى است. رشد سریع‏ شناختى در نوجوانى و جوانى باعث مى‏ شود که فرد بهتر بتواند درباره مسائل اخلاقى و ارزشى و دینى قضاوت کند و در برخورد با این مسائل واکنش دقیق‏‌تر و پیچده ‏ترى نشان دهد.

قرایی مقدم افزود: تحولات وسیع عاطفى و اجتماعى و مواجهه نوجوانان و جوانان با مقتضیات زندگى و انتظارات والدین و دوستان و اطرافیان و تجارب تازه‏اى که در مناسبات اجتماعى و فرهنگى خود کسب مى‏ کنند درگیرى آنان را با مسائل اخلاقى و ارزشى بیشتر مى‏ کند. نوجوانان و جوانان با مجموعه وسیعى از تغییرات درونى و بیرونى و تعارض‏ هاى ناشى از ارزش ‏هاى گوناگون اجتماعى و فرهنگى و دینى روبه‏ رو مى‏ شوند و باید جایگاه مطمئنى براى دوام و رشد خود دست و پا کنند. وظیفه انتخاب ارزش‏ ها و هنجارهاى مناسب براى زندگى با مشکل پیچیدگى این امور نیز همراه است. 

وی گفت: نوجوانان و جوانان به ظرفیت ‏هاى تازه‏اى در فهم ارزش ‏هاى اخلاقى و دینى دست مى‏ یابند و از سوى دیگر از تجربه کافى براى برخورد صحیح با مسائل پیچیده اخلاقى و ارزشى و دینى که در زندگى روزمره آنان پیش مى ‏آید. برخوردار نیستند. با این حال آنان باید در هر روز و هر لحظه تصمیمى بگیرند و از بین راه حل‏ های مختلف اخلاقى و ارزشى راه مناسب‏ ترى را انتخاب کنند.شناخت و تعریف نوجوان و جوان از هویت خویش مستلزمِ اسناد ویژگى ‏هاى دینى و ارزشى و اخلاقى به خود نیز است. او باید به خود بگوید که خصوصیات اخلاقى و ارزشى و دینى وى کدام است تا احساس کند که از یک هویت محکم برخوردار است.

وی مطرح کرد: نوجوانان و جوانان با مجموعه وسیعى از تغییرات درونى و بیرونى و تعارض‏ هاى ناشى از ارزش‏ هاى گوناگون اجتماعى و فرهنگى و دینى روبه‏ رو مى‏ شوند و باید جایگاه مطمئنى براى دوام و رشد خود دست و پا کنند. وظیفه انتخاب ارزش‏ ها و هنجارهاى مناسب براى زندگى با مشکل پیچیدگى مواجه هست. 

وی افزود: از یک سو نوجوانان و جوانان به ظرفیت ‏هاى تازه‏ اى در فهم ارزش ‏هاى اخلاقى و دینى دست مى ‏یابند. و از سوى دیگر از تجربه کافى براى برخورد صحیح با مسائل پیچیده اخلاقى و ارزشى و دینى که در زندگى روزمره آنان پیش مى‏ آید برخوردار نیستند. با این حال آنان باید.هر لحظه تصمیمى بگیرند و از بین راه حل‏ هاى مختلف اخلاقى و ارزشى راه مناسب‏ ترى را انتخاب کنند.  او باید به خود بگوید که خصوصیات اخلاقى و ارزشى و دینى وى کدام است تا احساس کند که از یک هویت محکم برخوردار است.  آنان آرمان‏ ها را با واقعیت‏ ها مقایسه کنند، تاواقعیت را بفهمند، تفاوت‏ها و تضادهاى قوانین و معناى عدالت در جوامع گوناگون و در مقطع زمانی تاریخى مختلف را کشف کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.