بر اساس قانون بیمه شخص ثالث رانندهمحور، رانندگان به پرخطر و کم خطر تقسیم بندی میشوند و زمانی که رانندگان پرخطر بر اساس شاخصهایی شناسایی شدند هنگام صدور بیمه نامه مبالغ بر اساس پرخطر بودن آنها محاسبه میشود و اگر کم خطر باشند برای آنها تخفیفاتی لحاظ میشود و بر این اساس دیگر بار رانندگی پرخطر بر دوش تمام جامعه نخواهد بود.
بر مبنای تبصره یک ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری شخص ثالث بیمه مرکزی موظف است با همکاری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ترتیبی اتخاذ کند که حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم، امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث براساس ویژگیهای «راننده» فراهم شود. سال پایانی برنامه ششم ۱۴۰۰ بود که در نهایت دوسال هم تمدید شد و سال ۱۴۰۳ برنامه هفتم آغاز خواهد شد، اما همچنان اجرای این بند قانونی معطل مانده است!
پیش از هم باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری اجرای این بند قانونی به سراغ بیمه مرکزی رفته بود و قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی مجید مشعلچی در همین زمینه عنوان کرد: یکی از موارد قانون بیمه اجباری شخص ثالث تبصره یک ماده ۱۸ است که در بیمه مرکزی از آن تحت عنوان راننده محوری یاد میشود. در این قانون بحث خسارت و صدمات از اتومبیل برداشته و به راننده اتومبیل الحاق میشود.
او افزود: برای تحقق این بند قانونی باید یک چرخش اطلاعاتی در چند سامانه ایجاد کنیم، یک بخش این دادهها به مرکز داده بیمه مرکزی در خصوص اصالت بیمه نامه، ارتباط بیمه نامه با شخص راننده و... باز میگردد. قسمت دیگر به دادههای قوه قضائیه و بخش دیگر هم در مرکز داده فراجا اطلاعاتی از جمله امتیازات منفی رانندگان است که مقداری فرآیند ارسال دادهها به بیمه مرکزی زمان بر شد که اخیرا این موضوع از طریق کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک پیگیری شد و این کارگروه مصوب کرد فراجا اطلاعات را در اختیار بیمه مرکزی قرار دهد. مقدمات کار فراهم شده و زیر ساختها آماده است و به شکل آزمایشی و البته بدون شاخصهای فراجا این اقدام را در ۲ شرکت بیمه هم اجرایی کردیم.
مشعلچی بیان کرد: تقریبا ۸۰ درصد تست آزمایشی پیش رفته است با تکمیل شاخصهایی که از فراجا و قوه قضائیه دریافت میشود، میتوانیم این ماده قانونی را عملیاتی کنیم.
اجرای بند قانونی که حالا رئیس کل بیمه مرکزی علی استادهاشمی در خصوص زمان احتمالی بهرهبرداری از آن به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: دو پروژه را با نیروی انتظامی جلو میبریم یک بحث کروکی برخط و دیگری موضوع بیمه شخص ثالث راننده محور است.
این مقام مسئول در ادامه بیان کرد: هر دو پروژه کروکی برخط و بیمه شخص ثالث راننده محوری به بحث تبادل دادهها و اطلاعات میان بیمه مرکزی و نیروی انتظامی بستگی دارد. مذاکراتی خوبی را داشته ایم. امید داریم تا ۱۳ آذر روز بیمه بتوانیم این دو پروژه را به بهرهبرداری برسانیم.
استادهاشمی مطرح کرد: فشرده جلساتی را در حال برگزاری هستیم که این دو پروژه را حداقل به شکل پایلوت در یک یا دو استان انجام دهیم تا بتوانیم تا پایان سال در خدمت تمام مردم باشیم.
راننده محوری بیمه شخص ثالث که مدیر صندوق تامین خسارتهای بدنی مهدی قمصریان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود؛ اول این که نگاه قانون گذار در این بخش با هدف حمایتی بوده است. اکثر رانندگان قانون مدار هستند و عملیاتی شدن این بند قانونی سبب میشود که شرکتهای بیمه این اختیار را پیدا کنند برای افراد قانون مدار بیمه نامه شخص ثالث را با تخفیفات مناسبتر ارائه و رانندگانی که تخلفات حادثه خیز دارند بیمه نامه خود را به قیمت بالاتری تهیه کنند و در واقع این یک اهرم تشویقی است.
او افزود: متاسفانه اکنون به راننده قانون مدار و متخلف با یک دید نگاه میشود که نباید این رخ دهد. اگر امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث بر اساس امتیاز راننده مهیا شود نگاه عادلانه نیز فراهم خواهد شد.
به گفته مسئولان، بیمه شخص ثالث رانندهمحور علاوه بر کمک بر برقراری عدالت بیشتر میان رانندگان پرخطر و کم خطر می تواند اهرم تشویقی مناسبی هم تلقی شود پروژه ای که برای بهرهبرداری از آن باید منتظر روز ۱۳ آذر ماند.
چرا فقط بی عدالتی هست تو جامعه؟
واقعا افراد پرخطر باید جداگانه جریمه بشوند
چی شد؟!؟!؟!
چونکه بیمه شخص ثالث اجباری شد، هاپولی کردید؟!!!
ضمنأ سوابق تخفیفات را به 7 سال کاهش داده اید!!!!!
چرا؟!!!
سازمانهای بیمه همیشه کلاهبرداری میکنند!
من 26 سال تخفیف بیمه دارم!!!!!
حالا که سکه رو خوردید!
حدأقل بیمه رایگان بدید...
عجب از این جنس 2 پا ...!!!