سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلالی:

نگاه تصدی‌گرایانه برای دولت در هنر اشتباه است

معاون صنایع دستی گفت: مرزگذاری برای هنر و نگاه تصدی‌گرایانه برای دولت اشتباه است و دولت باید تسهیل‌گر و رفع کننده موانع تولید و هنرمندان باشد.

مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی در شورای فنی صنایع دستی با رویکرد معاصرسازی که امروز دوشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد، با بیان این که نباید منجر به محدودیت و جلوگیری از رشد و سیر رشته‌های صنایع دستی با حفظ اصالت شویم، اظهار کرد: اگر سیر صنایع دستی را در حوزه‌ای متوقف و نامگذاری رشته‌ها را با توجه به هویت و معاصرسازی محدود کنیم، از تسهیلگری عقب می‌مانیم. باید بدانیم که هنر با خلاقیت و معاصرسازی زنده است. 

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی با بیان این که ۴۰۰ رشته صنایع دستی در جهان ثبت شده است، بیان کرد: ما هیچ محدودیتی نداریم لذا باید افزایش رشته‌های صنایع دستی از حوزه‌ای کلیشه‌ای خارج شود و در یک شورای فنی متشکل از کارشناسان، متخصصان و مسئولان با در نظر گرفتن نظرات عامه، تخصصی و اکادمیک و با رویکرد حفظ اصالت و هویت، افزایش رشته‌ها را داشته باشیم. 

او با اشاره به این که باید بتوانیم با ادله و زیربنای کارشناسی دلایل قانع کننده‌ای برای افزایش رشته‌ها داشته باشیم، گفت: مرزگذاری برای هنر و نگاه تصدی گرایانه آن اشتباه است لذا باید دقت کنیم که نگاه هرمی از بالا به پایین به هنر منجر به محدودیت می‌شود. 

جلالی با تاکید بر این که این شورا قرار است مانند ساختار همه شورا‌های مشابه تصمیم گیری را بر اساس بحث کارشناسی به همراه داشته باشد، افزود: شورا‌ها وظیفه شفاف‌سازی و رویش‌سازی ذی نفعان را بر عهده دارند به همین منظور امیدوارم که شورای فنی بتواند این چنین اقدام کند و در عین این که در این شورا قرار است به اصالت‌ها پایند باشیم باید بتوانیم نگاهی رو به جلو داشته و نگرانی را رفع کنیم. 

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی با تاکید بر این که امروز علاوه بر افزایش رشته‌ها برخی از تعاریف جدید هنوز دارای دستورالعمل و تعریف مشخصی نیستند، گفت: به عنوان مثال تعریفی برای تم پارک نداریم و لذا برای این حوزه نمی‌توانیم تسهیلات و حمایتی را نیز در نظر داشته باشیم. در نظر داریم که دستورالعمل‌ها را به گونه‌ای رقم بزنیم که بین ایده‌های سرمایه گذاران با حمایت‌ها و تسهیلات و آمار و ارقام تناسب کاربردی و مثمر ثمر وجود داشته باشد. 

گفتنی است که این شورا در سال جاری برای نخستین بار با رویکرد جدید به ریاست معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی کشور و با حضور معاون و مدیرکل‌های دفتر حمایت از تولید، بازاریابی و آموزش، مدیرگروه پژوهشی هنر‌های سنتی، کارشناسان حوزه تخصصی معاونت و اساتید مدعو دانشگاهی و ذی نفعان مطلع تشکیل و برگزار شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.