سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر آموزش و پرورش:

آیین نامه «مسیر رشد معلمی» به زودی تصویب می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: آیین نامه مسیر رشد معلمی که در قانون رتبه بندی به آن اشاره شده است به زودی تصویب خواهد شد.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در ارتباط تصویری با اختتامیه جشنواره تدریس الگو‌های برتر در قزوین گفت:آزمون سازی و آزمون شناسی باید در دستور کار معلمان قرار و علم به صورت عمیق شکل گیرد.

صحرایی اضافه کرد: آیین نامه مسیر رشد معلمی که در قانون رتبه بندی اشاره شده است بزودی تصویب خواهد شد. مدارس ارزیابی خواهند شد و کارنامه عملکردی دریافت خواهند کرد.

وی گفت: نمره علمی دانش آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در سال آینده باید کاملا محسوس ارتقا یابد. از سال آینده برای پایه‌های دهم و یازدهم هم سنجش‌های ملی خواهند داشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدارس را باید از حالت ایستا به پویا تبدیل کرد، هنرستان‌ها باید به معنای واقعی به دنیای کار پیوند زده شوند و  نظام استادکاری احیا شود.

صحرایی اضافه کرد: طرح کاد‌های قبلی پس از اصلاح باید احیا شودو معلم باید روانشناس باشد.

وی گفت: معلمانی را که در راستای خلاقیت در تدریس تلاش می‌کنند تحسین می‌شوند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این جشنواره تجلی و نماد جایگاه معلم است و بسیار اهمیت دارد.

صحرایی اضافه کرد:  این جشنواره ۱۱ سال تعطیل شده بود. پیام بسیار مهم این جشنواره‌ها یک راهبرد در نظام تعلیم و تعلیم است و آن از هم دیگر آموزی است.

وی گفت: معلمان باید روش و دانش خود را به اشتراک بگذارند. ثروت ما بودجه ما نیست. ثروت ما فن و دانش و تجربه و خلاقیت ماست. این ثروت باید به سایر معلمان برسد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در رویکرد‌های تعلیم و تربیتی از نقش کنترلی و اطلاعات یکطرفه به سمت تسهیلگری و دانش آموز محور در حال حرکت هستیم.

صحرایی اضافه کرد: معلم در کنار دانش آموز باید دائما در حال آموزش و کسب دانش باشد. کلاس‌ها باید به جهان خارج پیوند داده شود. اگر معلمی نتواند تفهیم کند که آنچه آموزش می‌دهد به چه درد دانش آموز می‌خورد صرفا یک انتقال دهنده خواهد بود.

وی افزود: کلاس باید محل یادگیری شود نه آموزش. معلم باید دانش آموز را به آموزش پیش از کلاس راهنمایی کند. امروز یکی از خطر‌هایی که آموزش را تهدید می‌کند هوش مصنوعی است که نمی‌تواند جای معلم را بگیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: توقع رییس جمهور از ما، کیفیت است. دولت به تنگنای تاریخی در زمینه رتبه بندی عمل کرد. باید معلم خودش را در معرض دانش حفظ کند. همانگونه که مقطع ابتدایی دو دوره پیوسته را طی می‌کند دوره متوسطه هم بجای دو مقطع باید دو دوره پیوسته باشد.

صحرایی اضافه کرد: نکته دوم در تحولات پیش رو، بهره مندی از تخصص‌های دوم و سوم معلمان است. امکان اعطای معلم چندمهارتی فراهم خواهد شد. امروز در فقر معلم پرورشی و تربیت بدنی هستیم.

کاظمی معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش هم گفت: مهمترین مساله‌ای که در آموزش و پرورش پیگیر آن هستیم تحول در کلاس هاست.

کاظمی افزود: این رویداد با هدف ارتقای کیفیت یادگیری فراهم شده است. در گام بعد این جشنواره، انتقال الگو‌های برتر به نقاط مختلف کشور است. از معلمان حاضر می‌خواهیم تلاش کنند این الگو‌های خلاقانه را به سایر معلمان انتقال دهند.

عبدالعالی مدیر شبکه آموزش هم گفت: وقتی حال ۱۶ونیم میلیون دانش آموز در کشور خوب باشد قطعا حال پدر و مادر‌ها خوب خواهد بود و بالطبع این حال خوب وابسته به حال خوب معلمان است.

وی افزود: حداکثر از اول دی ماه برنامه استعدادیابی معلمان روی آنتن شبکه دو و شبکه آموزش خواهد رفت. هدف این ست که در سطح ملی از معلمان خلاق بهره‌مند شویم.

عبدالعالی اضافه کرد: در نظرسنجی مرکز تخقیقات که دی ماه ۱۴۰۱ انجام شد مدرسه تلویزیونی پربیننده‌ترین برنامه سیما بود. چه درس بدهیم و چگونه درس بدهیم باید در سند تحول آموزش دیده شود.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی نماینده ولی فقیه  هم گفت: در آفرینش آسمانها و زمین نشانه هایی برای اهل تفکر و خردمندان وجود دارد. ذکر مثل زمین است و نهال آن تفکر است. اهل ذکر در هر حالی که هستند ارتباطشان با خداوند برقرار است. علم هم مهمترین آورده های قرآنی است.

وی افزود: قبل از اینکه به علم محتاج باشیم باید انسان باشیم. اگر در کنار علم، ظلم وجود داشته باشد آن علم به چه درد می‌خورد؟ علمی که اسلام برای آن ارزش قایل است و در الگوی تدریس باید به آن توجه شود، جوشش علم است نه انباشت حافظه.

امام جمعه قزوین گفت: تفسیر المیزان همه اش با فکر نوشته نشد و شهید مطهری معتقد است که بخش زیادی از آن با الهام بوده است.

سیاهکالی مرادی مدیرکل آموزش و پرورش استان هم گفت: نظام تعلیم و تربیت به منظور افزایش کیفیت آموزش هر ساله این جشنواره را برگزار می‌کند. امسال در این جشنواره که در استان قزوین برگزار شد ۶۳۰ نفر از همکاران آموزش و پرورش حضور داشتند.

در پایان این جشنواره از معلمانی که طبق نظر هیات داوران بهترین الگو‌های تدریس را ارایه داده بودند تجلیل شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.