رضا مراد صحرایی عصر امروز در همایش نومعلمان آموزش و پرورش استان با بیان اینکه کمبود معلم هم اکنون رفع شده است گفت: در چنین شرایطی ۵۰۵ مدرسه در کشور یک دانش آموز داشت و هیچ کدام تعطیل نشد.
وی افزود: اکنون در کشور ۲۵ هزار مدرسه وجود دارد که دارای پنج تا ۱۰ دانش آموز دارند و سه هزار معلم با ایل عشایری کوچ میکنند و امسال ۱۰۰ هزار دانش آموز به دانش آموزان فنی و حرفهای اضافه شدند.
وی با بیان اینکه معلم ارزشمندترین سرمایه هر جامعهای را تربیت میکند گفت: شغل معلمان، شغل انبیا است و ادامه دهنده راه آنان برای تربیت افراد جامعه هستند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معلم حلقه وصل نسلها است و نسل علامه امینی، آیت الله طباطبایی، باقرخان و ستارخان، پروین و شهریار و استادانی، چون هشترودی و باکریها را تربیت میکند.
صحرایی گفت: مسئولان باید بدانند که نقطه ایجاد تحول در کشور کلاس درس است نه اتاق وزرا و عامل ایجاد تحول معلمان هستند، نه وزیران، مسوولان، استانداران، فرمانداران و شهرداران، و اگر این درک شود کشور بیش از هر زمان دیگری شکوفا میشود.
وی افزود: معلم کارمند نیست و از او مهمترین توقعات را داریم، ولی مانند کارمند با آن رفتار میکنیم در حالی که معلم کسی است که خانوادهها گوهر وجود خود را با آسودگی در اختیار آن قرار میدهند و ارزش کار معلم باید درک شود.
وی اضافه کرد: امسال در آزمون گروه ابتدایی آموزش و پرورش ۵۳۰ نفر شرکت کردند که ظرفیت این آزمون ۲۸ هزار نفر بود و در ۲ مرحله حدود ۲۷ هزار نفر جذب شدند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در نیمه نخست امسال با تکمیل ظرفیتی که برای دوره دبیری در راه است، حدود ۵۰ هزار معلم به شیوههای هوشمندانه، دغدغه مندانه، کارشناسانه و معلمانه انتخاب شدند که این تعداد نه در تعداد بلکه در کیفیت سابقه ندارند.
صحرایی اظهار کرد: در آذربایجان شرقی فقط از طریق آزمونهای استخدامی ۲ هزار و ۶۰۰ معلم مانند ۲ هزار و ۶۰۰ افسر جنگ نرم تمدن ساز از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب نظام تعلیم و تربیت شدند.
وی با بیان اینکه جمعیت دانش آموزی کشور از سال ۹۴ تاکنون حدود سه میلیون نفر افزایش یافته است گفت: برنامه ریزی برای تربیت معلم برای این دانش آموزان باید از سالها پیش آغاز میشد.
استاندار آذربایجان شرقی هم گفت: در آغاز دولت سیزدهم چالشها و مشکلاتی در نظام تعلیم و تربیت استان وجود داشت که در ۲ سال فعالیت این دولت ۷۰ درصد این چالشها برطرف شد.
عابدین خرّم با بیان اینکه ۳۰ درصد چالشها نیز قابل حل است، افزود: برای حل این چالش ها، اولویتهای آموزش و پرورش مشخص شد و بر مبنای آنها و به کمک افرادی که در استان دلشان برای تعلیم و تربیت میتپید، برنامه ریزی اساسی و مبنایی پیش بینی شد.
وی اظهار کرد: تلاش میشود در ۲ سال باقی مانده از دولت سیزدهم، کسرهای نظام تعلیم و تربیت در استان جبران شود تا این مجموعه به مجموعهای کارآمد و رضایتبخش برای دانش آموزان، خانوادهها و اولیا و مربیان تبدیل شود.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: اولویت اول در این برنامه ریزی، توجه به مناطق محروم بود و این مناطق از لحاظ معلم، زیرساختها و مدارس با مسایل و مشکلاتی مواجه بودند که برای رفع این مشکلات به طور متوسط هر چهار روز یک کلاس در سطح استان ساخته شد.
خرّم با اشاره به اینکه این روند همچنان در جریان است، ادامه داد: در خصوص تامین معلمان این کلاسها و زیرساختهای مورد نیاز مدارس نیز اقداماتی انجام شد و همه دستگاههای استان به کمک آموزش و پرورش آمدند.
وی با تاکید بر اینکه به همه فرمانداران و مسئولان استان ابلاغ شده که باید در خدمت آموزش و پرورش باشند یادآور شد: آموزش و پرورش دستگاهی نیست که فقط خود این مجموعه آن را بتواند اداره کند.
استاندار آذربایجان شرقی اولویت دوم برنامه ریزی برای نظام تعلیم و تربیت استان را تامین نیازمندیهای محرومان از هر لحاظ به ویژه مادی و اقلام مورد نیاز اعلام کرد و گفت: برای این کار، حدود ۲۰۰ میلیارد ریال و بخشی از کمک مردمی برای تامین اقلام مورد نیاز به مناطق محروم ارسال شد.