سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امیرعبداللهیان: حماس آماده نبرد طولانی با اسرائیل است

حسین امیرعبداللهیان گفت: رهبر سیاسی حماس از آمادگی این گروه برای نبرد طولانی مدت با نظامیان اسرائیل خبر داده است.

مصاحبه وزیر امور خارجه با شبکه خبری سی‌ان‌ان که روز شنبه صورت گرفته را در زیر می‌خوانید:

سی ان ان: آقای امیرعبداللهیان، بسیار متشکرم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید. اجازه دهید با این سوال شروع کنم. آیا ایران نقش مستقیم یا غیر مستقیمی در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر داشته است؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: اتفاقی که هفتم اکتبر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین رخ داد، تصمیمی بود که توسط فلسطینی‌ها گرفته شد و آن‌ها با توجه به اینکه کشورشان اشغال شده، این را حق طبیعی خودشان دانستند که برای دفاع از سرزمین خودشان این اقدام را انجام دهند و این یک تصمیم کاملا فلسطینی بود.

سی ان ان: روزنامه‌های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال به نقل از منابع خودشان گفته اند که ایران نقش مستقیمی در این حمله داشته است؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: این یک ادعای کاملا بی اساس است. البته ما طبعا از حقوق ملت فلسطین در برابر اشغالگر حمایت می‌کنیم. همواره حمایت‌های سیاسی، رسانه‌ای و بین المللی از فلسطین بعمل آورده ایم و هیچ وقت این را کتمان نمی‌کنیم. این یک واقعیت است. اما در خصوص عملیات طوفان الاقصی، این یک تصمیم کاملا فلسطینی بوده است.

اما اینکه آیا اقدامی که آن‌ها انجام دادند با توجه به مقررات و نص صریح حقوق بین الملل در دفاع از سرزمینی که اشغال شده و آن‌ها می‌خواهند آن را پس بگیرند و فلسطین را از اشغال نجات دهند و آزاد بکنند، آیا اقدام آن‌ها درست یا حقوقی است یا خیر؟ ما فکر می‌کنیم بله، آن‌ها بر اساس حقوق بین الملل عمل کرده اند.

سی ان ان: پس معتقدید، آنچه آن‌ها انجام دادند، از نظر قوانین بین‌الملل قابل دفاع بود؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: بر اساس حقوق بین الملل، وقتی منطقه‌ای یا سرزمینی اشغال می‌شود، بعنوان سرزمین اشغالی شناسایی می‌شود. این سرزمین اشغالی تا زمانی که از اشغال خارج نشده است، بر مبنای حقوق بین المللی در حالت اشغال بسر می‌برد و کشوری که سرزمینش اشغال شده است، افراد آن کشور می‌توانند حتی برای بازپس گیری سرزمین اشغال شده از سلاح استفاده کنند.

سی ان ان: آقای وزیر امور خارجه، شما می‌دانید که در حمله حماس چه اتفاقی افتاد، زنان، نوزادان، کودکان، افراد مسن کشته و شکنجه شدند. این‌ها بخشی از حمله حماس بودند. چگونه می‌توانید این اتفاقات را از نظر قوانین بین‌الملل قابل دفاع عنوان کنید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ببینید اولاً از روز هفتم اکتبر تا الان، رژیم اسرائیل در عملیات انتقام جویانه بطور مدام، روز و شب مناطق غیرنظامی غزه و حتی کرانه باختری را بمباران می‌کند. حتی بار‌ها از بمب‌های فسفری استفاده کرده است. بیش از هفت هزار زن، کودک و غیرنظامی فلسطینی را کشتند.

سی ان ان در این هنگام مدعی شد اسرائیل زنان و کودکان را هدف قرار نداده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: اولا ما هیچگاه کشتار غیرنظامیان را تایید نمی‌کنیم، اما اقدام مقاومت فلسطینی در پاسخ به ۷۵ سال جنایتی است که اسرائیل علیه مردم فلسطین انجام داده است. در ماه‌های اخیر نتانیاهو و دولت افراط گرای او جنایات و نسل کشی را به حد اعلای خودش رسانده است. حماس یک جنبش و حرکت آزادیبخش است. اینکه زنان و کودکان باید از جنگ خارج باشند، در مورد هر دو طرف صدق می‌کند. در عملیات طوفان الاقصی، بر اساس آماری که تل آویو داده ۱۴۰۰ نفر کشته شده اند، ولی در سه هفته گذشته بیش از هفت هزار نفر غیرنظامی و زن و کودک در غزه و کرانه باختری کشته شده اند، ۶۴ درصد آن‌ها کودکان و زنان هستند.

سی ان ان: دفتر شما روز بعد از حمله، این جمله را گفت: «گروه مقاومت به پیروزی‌های درخشانی در این عملیات دست یافته‌اند و این اتفاق نقطه روشنی در تاریخ مبارزه مردم فلسطین در مقابل صهیونیست‌ها است.» شما این حمله را موفقیت تاریخی عنوان کردید. چگونه شما سلاخی شدن مردم را نقطه روشن خطاب می‌دانید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: ببینید من از شما یک سوال دارم، آیا اسرائیل فلسطین را اشغال کرد یا فلسطین، اسرائیل را؟ کدام اشغالگرند؟ خب در پاسخ به ۷۵ سال اشغالگری یک عملیاتی انجام شده است.

سی ان ان: اسرائیل در غزه نبوده و حماس در آنجا بوده است؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: اسرائیل در بخش عمده‌ای از سرزمین‌های اشغالی که متعلق به فلسطین است، سالهاست، حضور دارد. خانه‌های فلسطینی را بر سرشان خراب کرده، شهرک‌های یهودی نشین در آن ساخته و صد‌ها هزار فلسطینی را کشته و بی خانمان کرده است. بطور مستمر نسل کشی و جنایت جنگی ادامه داشته است. آنچه اتفاق افتاد، واکنشی طبیعی به حدود ۷۵ سال جنایت، نسل کشی و اشغال بود. اسرائیل حتی به قطعنامه‌های سازمان ملل هم اعتنا نمی‌کند.

سی ان ان: سازمان ملل حمله هفتم اکتبر را محکوم کرد، شما درباره ۷۵ سال صحبت می‌کنید، اما من فقط درباره این حمله می‌پرسم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: من هم از شما می‌پرسم، توضیح شما به خاطر حملات گسترده به غزه و کشتن بیش از هفت هزار زن و کودک و غیرنظامی (فلسطینی) چیست؟ چرا نباید هر دو طرف را ببینید؟ چرا نباید طرف اشغالگر را ببینید. ما موافق کشتن غیرنظامیان نیستیم. من ۱۰ روز پیش با رهبر عالی سیاسی حماس در دوحه قطر ملاقات کردم و از او پرسیدم و توضیح داد که چرا این عملیات را انجام دادند. او گفت قصد ما این است که سرزمین اشغال شده خود را پس بگیریم و توضیح داد که نتانیاهو در ماه‌های گذشته چه اقدامات افراطی را در مسجد الاقصی که مکانی مقدس برای مسیحیان و مسلمانان است انجام داده است. چه اقداماتی را برای یهودی سازی و گسترش اشغال در کرانه باختری انجام است. ۱۶ سال است که غزه، یک منطقه کوچک در محاصره کامل انسانی قرار دارد. طبعا وقتی شما با ملتی اینگونه برخورد کنید، این ملت حق خودش می‌داند که از سرزمین مادری خود دفاع کند. تاکید می‌کنم ما مخالف کشتن غیرنظامیان هستیم. رهبر سیاسی حماس به من گفت ما آمادگی داریم، مدت طولانی با نظامیان اسرائیلی در نبرد باشیم، اما غیرنظامیان را از صحنه نبرد جدا کنیم.

سی ان ان: در این هنگام با اشاره به ادعا‌های بایدن و جیک سالیوان گفت، که آن‌ها با نظامیان نبرد نمی‌کنند با غیرنظامیان می‌جنگند و شما ارتباط ایران با حمله هفتم اکتبر را رد می‌کنید در حالیکه سالهاست از حماس حمایت مالی می‌کنید، نیرو‌های آن‌ها را آموزش می‌دهید همانطور که وال استریت ژورنال گزارش داد، مسئولیتی در قبال اقدامات حماس ندارید؟

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران: شما سکه‌ای را در دست گرفته اید و فقط یک طرف سکه را می‌بینید، اما به طرف دیگر توجه نمی‌کنید. شما تکرار می‌کنید زنان و کودکان در سرزمین‌های اشغالی کشته شده اند .. هر دو طرف معادله را ببینید. زنان و کودکان در سرزمین‌های اشغالی ۷۵ سال است کشته می‌شوند. هر دو طرف معادله را ببییند. در مقابل صد‌ها دوربین، حداقل تا حالا ۱۷ خبرنگار و همکار شما توسط اسرائیل کشته شده اند. (فقط طی سه هفته) فلسطین کشوری است که اشغال شده است و آن‌ها اشغالگرند.

سی ان ان: شما در سازمان ملل خطاب به آمریکا و اسرائیل گفتید، «صریحاً می‌گویم ما از گسترش و دامنه جنگ در منطقه استقبال نمی‌کنیم، اما هشدار می‌دهم اگر نسل کشی در غزه ادامه یابد، خود از این آتش در امان نخواهند ماند.» آیا این یک تهدید است و ایران واقعا آمادگی شروع جنگ با ایالات متحده را دارد؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
مرگ بر بیحجابها. مرگ بر مسئولینی که به جای اجرای قانونِ حجاب، مشغول خوردن نخودچی و کشمش هستن. مسئولین به دنبال قدرت. قوه قضاییه در خواب. بیحجابها در حال فروپاشی خانواده ها. سلبریتی ها در حال شایعه پراکنی و فتنه انگیزی. yjc به مسئولین بگو ما مردم در زمان نیاز بهتون کمک نمیکنیم چون شما بجای جمع کردن بساط بیحجابی فقط به فکر منافع شخصیتون بودید
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
اسرائیل فکر کرده جنگ را طولانی کند به اهداف کثیفش می رسد.
دست خدا پشت مردان خدادر همه کره خاکی است
وباحمایت قاطع ما مردم ایران آرزوی صهیونیستها به گور می رود.
زندباد مقاومت زنده بادیاران امام زمان.
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
اسرائیل فکر کرده جنگ را طولانی کند به اهداف کثیفش می رسد.
دست خدا پشت مردان خدادر همه کره خاکی است
وباحمایت قاطع ما مردم ایران آرزوی صهیونیستها به گور می رود.
زندباد مقاومت زنده بادیاران امام زمان.
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
مردم فلسطین فقط حق خودشان را طلب کرده اند و سرزمینشان را میخواهند. ملت و دولت ایران به عنوان حامی انسانیت تا پیروزی نهایی وفادار به آرمان فلسطین هست.
Hasan
۱۳:۴۱ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
بمباران و تخریب فرودگاههای اسرائیل
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
کاملا درست فرمایش کردین البته که هزینه جنگ رو باید سهامداران و مالباختگان بازار سرمایه بدن کاشکی این قدر که فکر فلسطین هستین کمی هم فکر مردم خودمون هم باشید روح امام خمینی شاد
ناشناس
۱۰:۱۵ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
تو که نمیتونی از روی کاغذ بدون غلط بخونی، اظهار نظر نکن
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
شما نیروهای نیابتی ندارید?! دروغ می گوئید،پس دلارهای نفتی کشور کجا میرود چمدانهای حاوی دلار تحویل کدام نیروهای تروریستی میشود شما از گروهای تروریستی در منطقه حمایت می کنید.. .
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
با پول کی اونوقت؟ آیا اکثریتی که پولشان بی دلیل هدر رفته و می رود راضی هستند؟
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
آقایون سر کیسه رو شل کنن
بالاخره هزینه جنگ رو باید یکی متقبل شه،بدون پول که نمیشه
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
ظریف از تو بهتر بود این همه ادعا نمیکرد
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
چه اصلاحات چی های وفاداری!!!
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
مقایسه فیل و فنجون نکن؛ این که از روی کاغذ نمیتونه درست بخونه این کجا ظریف کجا
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
خیلی خودتو اذیت نکن اصلاحات و اصولگرا همشون توسط یک جا تایید صلاحیت میشن
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
ظريف دوست نتركي
چ.ک
۰۸:۵۸ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
این خبرنگار خودش هم میدونه که داره به سکه یک طرفه نگاه میکنه ولی از ترس اخراج مجبوره سوالهایی که به نفه خودش هست رو بپرسه خانم خبرنگار 75 سال کشت و کشتار در سرزمینهای فلسطین رو نمیبینی یا کوری یک کمی منطقی باش لطفا که محال هست
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
ادامه مصاحبه چی شد؟!!! سؤال آخر بی جواب موند :)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
ایران چرا کاری نمیکنه . صبر انسان هم حدی داره . توان و صبر مردم غزه هم داره تمام میشه اسرائیل ملعون هم تمام خط قرمزها را رد کرده . ساعت صفر ایران کی فرا میرسه حداقل نیروی هوایی لعنتی شون بزنید شب و روز دارن قتل و عام می کنند ایران منتظره چیه
من نمیفهمم ما شدیم تماشاگر ؟!؟همش دیپلماسی . اسرائیل فقط مشت آهنین می فهمه چرا ایران کاری نمی کند . لبنان که چهار تا تیر برق میزنه . سوریه که وا داده یمن که برا دلخوشی هر از چند کاهی دو تا موشک میزنه آونها بیشتر نمی رسه عراق هم دو پهپاد میزنه با این اسباب بازی ها و جنگولک بازی آمریکا واسرائیل سر جاش نمیشینه . ایران کاری بکن
خدایا ببین غزه تنهاست هیچکس نداره بجز تو . خودت بحق فاطمه الزهرا کمکشون بکن . اسرائیل آمریکا را نابود بکن .
تا بیاد ایران و حزب الله و بقیه کاری بکنند مردم غزه همشون شهید شدن و اسرائیل هم غزه گرفته خدایا خودت یاری کن عجله عجله عجله الساعه الساعه الساعه . الغوث الغوث الغوث الهی آمین یا رب العالمین بحق محمد و آل الطاهرین
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
داداش به خودت مسلط باش یک لیوان آب بخور آروم شی نمیشه الکی الکی جنگ جهانی سوم راه انداخت که؛ حماس هم همینطور احساسی وارد شد که حالا اینطور مردم بی گناه دارن قتل عام میشن
ناشناس
۱۲:۳۲ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
برادر من اینقدر خودتو زجر نده از 5 صبح بیدار شدی به جای نظر دادن میرفتی یه بلیت میگرفتی به سمت غزه یه اسلحه دست میگرفتی
نتانیاهو نابود است حماس پیروز است
۰۲:۵۹ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
نتانیاهوی جنایتکار خونخوار !
قاتل و قصاب کودکان و زنان فلسطینی !
به خدای محمد قسم ، به زودی زود ، تو و تمام صهیونیست های حرامزاده و خون آشام نه تنها در سر تا سر خاک فلسطین ، بلکه در سر تا سر جهان به عذابی الیم و خوار کننده و خرد کننده هلاک و سقط و به درک اسفل سافلین جهنم واصل خواهید شد !
و یاری خدا و پیروزی و فتح و ظفر از آن کودکان شجاع و مقاوم و شیرزنان و شیرمردان رزمنده غزه و فلسطین است !
و نابودی و ذلت و خفت و خواری و حقارت اسرائیل و رژیم حرامزاده کودک کش صهیونیستی و تمام صهیونیست های حرامزاده و خون آشام در سر تا سر جهان به لطف و یاری و قدرت و اراده خدای عزیز و قدیر و قوی ، قطعی و حتمی است ان شا الله !
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
اوووه ی نفسی تازه کن مثل پیرزنها نفرین میکنه حماس دارد تاوان ۵۰۰۰موشک رامیدهد
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
میگم این بار یه پرچم بیست متری فلسطینو بدوزید شاید کارساز بود واسرائیل شکست خورد پرچم ده مترتون کار نکرد
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
بله ما آمادگی جنگ با عیالات متحده رو داریم.
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
پیش به سوی جوانی جمعیت
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
تاالانم که بهشون فرصت دادن اشتباه کردن ولی دیگه شورش رابالا آوردن
باید حقشون راکف دستشون بزارن تادیگه خیال پوشالی بسرشون نزنه
ناشناس
۲۲:۲۲ ۰۸ آبان ۱۴۰۲
انشالله که با پول ایران نباشد
ناشناس
۰۸:۲۵ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
اخي از سفره شما كم نشه اخه وسعتش بي نهايته