سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روستای هزاوه مقصد گردشگری طبیعت‌گردان در استان مرکزی+ فیلم

روستای هزاوه به عنوان یک منطقه بکر و نمونه گردشگری، به مقصدی برای گردشگری طبیعت‌گردان در استان مرکزی بدل شده است.

روستای هزاوه از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک با مختصات جغرافیایی ۴۹ درجه و ۳۲ دقیقه طول شرقی و ۳۴ درجه ۱۱ دقیقه عرض شمالی در ۲۰ کیلومتری شهرستان اراک قرار دارد.

این روستا از شمال شرقی به تپه هزارش و از جنوب به دره مون و گهور محدود می‌شود. این روستا در یک ناحیه کوهستانی، بر روی شیب دامنه‌ها استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد.

مردم روستا به زبان فارسی و ترکی صحبت می‌کنند و مسلمان و پیرو شیعه جعفری هستند. روستای هزاوه حدود دو هزار نفر جمعیت دارد. شغل اصلی آن‌ها کشاورزی و دامپروری است و محصولاتی، چون انگور، کشمش، ترخینه، باسلق و شیره انگور تولید می‌کنند که هر ساله جشنواره‌ای به نام جشنواره انگور هزاوه برگزار می‌شود و صنایع دستی، چون قالی بافی در آن رواج دارد.

یکی از آیین‌ها که هر ساله در ایام محرم برگزار می‌شود و در لیست میراث معنوی این روستا به ثبت رسیده است مراسم علمگردانی هزاوه است.

از جاذبه‌های گردشگری روستا می‌توان به طبیعت زیبا و باغات انگور آن اشاره کرد و همچنین امامزاده سلطان سیداحمد (ع) که جد بزرگ مقام معظم رهبری اشاره کرد که هر ساله گردشگران بسیاری از این آرامگاه دیدن می‌کنند، در داخل روستا درخت سرو کهنسالی وجود دارد که قدمتی بسیار طولانی دارد و از جاذبه‌های روستا به شمار می‌آید. منزل امیرکبیر و مسجد شبستان‌دار از بنا‌های تاریخی این روستا هستند.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.