«کاروانسرا‌های ایران» در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و هفتمین اثر میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

در نشست چهل‌ و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO)، پرونده کاروانسرا‌های ایران (مجموع ۵۴ کاروانسرای تاریخی) بررسی و با تصویب اعضای کمیته به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده کاروانسرا‌های ایران، شامل ۵۴ کاروانسرای تاریخی در ۲۴ استان کشور است که البته از بین صد‌ها کاروانسرا انتخاب شده‌اند و در توضیح خصوصیات آن در پرونده آن چنین آمده است «کاروانسرا‌ها یکی از مهمترین اَشکال معماری ایرانی هستند که باعث توسعه مسیر‌ها و نیاز‌های مرتبط با خواسته‌ها و مقتضیات سفر شده است. این کاروانسرا‌ها با مقایسه نقشه ۲۰۰ کاروانسرا انتخاب شده‌اند و هیچ‌یک از آن‌ها نقشه تکراری ندارند؛ بنابراین مشهود است که کاروانسرا‌ها نتیجه و محصول خلاقیت و نبوغ معماران ایرانی در طول تاریخ است.»

«همچنین کاروانسرا‌های ایرانی مستقیماً درگیر تحولات اجتماعی، فرهنگی بودند، به گونه‌ای که تأثیر آن را در ادبیات، شعر، نقاشی، مینیاتور، موسیقی و همچنین معماری می‌توان دید. از نظر مقایسه، تفاوت کاروانسرا‌های ایرانی با چند نوع دیگر از کاروانسرا‌های موجود در خارج از ایران در شکل و نقشه است. زیرا به نظر می‌رسد نوع دیگر کاروانسرا‌ها از نمونه‌های اولیه ایرانی آمده است.»
چهل‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) در ریاض پایتخت عربستان سعودی کار خود را شروع کرده است و پرونده ۵۰ میراث فرهنگی و طبیعی از بیش از ۴۰ کشور جهان برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در حال بررسی است. از این تعداد، ۲۴ پرونده سهمیه اجلاس سال گذشته است که به دلیل بحران اوکراین به تعویق افتاد و ۲۶ پرونده مربوط به اجلاس سال ۲۰۲۳ است.
کاروانسرای تاریخی باغ شیخ (عبدالغفارخان) ساوه همزمان با ۵۳ کاروانسرا و رباطی تاریخی کشور در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان بیست و هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.
ساوه ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده را در خود جای داده که ۱۳۰ مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان تاریخی ساوه طوری تحت تاثیر صنعت قرار گرفته که جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن کمرنگ شده و ثبت یک اثر تاریخی آن در فهرست میراث جهانی (یونسکو) تلنگری برای روشن شدن چراغ خاموش شده تاریخ آن است.
این شهرستان به گونه‌ای در آغوش تاریخ آرمیده که به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، ساوه ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده را در خود جای داده که ۱۳۰ مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است که کاروانسرای باغ شیخ به عنوان یکی از این آثار مهر ۱۳۵۴ در این فهرست قرار گرفته است.

برچسب ها: کاروانسرا ، ساوه ، باغ شیخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.