سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۲۸ هزار تن محصول کشت پاییزه در تربت‌حیدریه برداشت شد

رئیس جهاد کشاورزی جلگه رخ از توابع تربت‌حیدریه واقع در جنوب خراسان رضوی گفت: ۲۸ هزار و ۷۵۰ تن برداشت محصول پاییزه شامل گندم، جو و کلزا در تربت‌حیدریه طی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برداشت شده که بخش عمده آن متعلق به «جلگه رخ» است.

محمد نجفی رئیس جهاد کشاورزی جلگه رخ از توابع تربت‌حیدریه واقع در جنوب خراسان رضوی با بیان اینکه جلگه رخ مرکز ثقل کشاورزی تربت حیدریه به شمار می‌رود، گفت: این میزان محصول پاییزه در جلگه رخ از ۶ هزار و ۶۶۰ هکتار سطح زیرکشت برداشت شده است.

او افزود: از این میزان سهم گندم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن در چهار هزار هکتار سطح زیرکشت، جو ۱۰ هزار تن در ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیرکشت و بقیه به کلزا اختصاص داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی جلگه رخ از توابع تربت‌حیدریه واقع در جنوب خراسان رضوی ادامه داد: توسعه کشت کلزا با توجه به شرایط کم‌آبی و خواص کلزا در بالا بردن راندمان گندم اولویت نخست است و لذا هدایت کشاورزان را در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم.

نجفی بیان کرد: کلزا به دلیل داشتن ریشه‌های عمیق برای کشت بعدی یعنی گندم فضاسازی و همچنین مواد غذایی مورد نیاز (پتاس) را در خاک ذخیره کرده و زمینه افزایش ۲۰ درصدی راندمان گندم را فراهم می‌کند.

او با اشاره به آغاز کشت پاییزه در مزارع این بخش طی سال زراعی (۱۴۰۳-۱۴۰۲) تصریح کرد: با توجه به اهمیت تولید و تامین امنیت غذایی، طبق برنامه ریزی‌ها برای شروع سال زراعی جدید، از مجموع بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین کشاورزی این خطه، افزون بر هفت هزار هکتار از این عرصه‌ها تحت پوشش کشت محصولات کشت پاییزه گندم، جو و دانه‌های روغنی قرار گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی جلگه رخ از توابع تربت‌حیدریه واقع در جنوب خراسان رضوی مجموع کنونی سطح زیرکشت دیم در اراضی جلگه رخ را حدود ۵/۵ هزار هکتار و میزان کشت آبی را نیز هفت هکتار عنوان و تاکید کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده توسط سازمان هواشناسی، سال زراعی جاری به لحاظ بارش نرمال اعلام شده و لذا از کشاورزان دیم کار درخواست می‌شود با رعایت تاریخ کاشت و ارقام مناسب، اقدام به کشت کنند.

نجفی اظهار کرد: ۴۵۰ تن بذر گندم، یک تن بذر کلزا و ۳۳۰ تن بذر جو برای کشت پاییزه در جلگه رخ فراهم شده تا کشاورزان نگران بذر مورد نیاز خود نباشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.