سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برندگان نوبل پزشکی و فیزیولوژی ۲۰۲۳ انتخاب شدند

آغاز ماه اکتبر زمانی است که کمیته‌های نوبل در استکهلم و اسلو گرد هم می‌آیند تا برندگان جوایز سالانه را اعلام کنند.

طبق معمول، جایزه نوبل در پزشکی یا فیزیولوژی زودتر توسط هیئت داوران موسسه کارولینسکا در پایتخت سوئد اعلام خواهد شد. جوایز فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد با یک اعلام در هر روز هفته تا ۹ اکتبر ادامه خواهد یافت. البته گرچه متخصصان نوبل تاکید می‌کنند که جایزه اقتصاد از نظر فنی یک جایزه نوبل نیست، اما همیشه همراه با دیگران ارائه می‌شود.

جوایز نوبل توسط آلفرد نوبل، تاجر و شیمیدان قرن نوزدهمی از سوئد ایجاد شد. او بیش از ۳۰۰ حق ثبت اختراع داشت.

به دلایلی که کاملاً مشخص نیست، نوبل تصمیم گرفت که جایزه صلح در نروژ و سایر جوایز در سوئد اهدا شوند. برخی احتمال داده‌اند که تاریخ نظامی‌گری سوئد ممکن است عاملی بر این تصمیم باشد.

تا به امروز، جایزه صلح نوبل یک جایزه کاملاً نروژی بوده است و برندگان آن توسط کمیته نروژی انتخاب و اعلام می‌شوند.

مراسم خاص جایزه صلح در ۱۰ دسامبر - سالگرد درگذشت نوبل - در اسلو پایتخت نروژ برگزار می‌شود؛ در حالی که سایر جوایز در استکهلم اهدا می‌شوند.

 جوایز صلح و ادبیات گاهی به ظاهر سیاسی نیز هستند. برخی این سوال را مطرح می‌کنند که آیا برندگان به دلیل ارائه کار مهم و قوی یا همسویی با ترجیحات سیاسی داوران انتخاب می‌شوند؟ مانند سال ۲۰۰۹، زمانی که رئیس جمهور آمریکا، باراک اوباما کمتر از یک سال پس از روی کار آمدن، برنده جایزه صلح شد!

بخشی از اهمیت این جوایز از این جهت است که با مقدار زیادی پول نقد همراه هستند. بنیاد نوبل که مدیریت جوایز را بر عهده دارد، امسال مبلغ جایزه را ۱۰ درصد یعنی به ۱۱ میلیون کرون (حدود یک میلیون دلار) افزایش داد. علاوه بر پول، برندگان با دریافت جوایز نوبل خود در مراسم اهدای جوایز در ماه دسامبر، مدال طلای ۱۸ عیار و دیپلم افتخار دریافت مي‌كنند.

جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی

 مجمع نوبل در مؤسسه کارولینسکا تصمیم گرفته است که جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی ۲۰۲۳ را به طور مشترک به کاتالین کاریکو و درو وایسمن «به دلیل اکتشافات آن‌ها در مورد تغییرات پایه نوکلئوزیدی که امکان ساخت واکسن‌های mRNA مؤثر علیه کووید-۱۹ را فراهم کرده است» اعطا کند.

برندگان جایزه پزشکی از طریق یافته‌های پیشگامانه خود که اساساً درک ما را از نحوه تعامل mRNA با سیستم ایمنی تغییر داده است، به سرعت بی‌سابقه‌ای به ساخت واکسن در زمان یکی از بزرگترین تهدیدات برای سلامت انسان کمک کردند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۵۴ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
تا معلما و آموزش و پرورش احمق ما نفهمن تکلیف تو خونه و تو تعطیلات مغز بچه رو خشک میکنه و خلاقیت رو تو بچه ها میکشه آرزوی نوبل گرفتن رو به گور میبریم
ناشناس
۰۸:۴۰ ۱۱ مهر ۱۴۰۲
پس واکسن ام آر آن آ کرونا رو اینا کشف کرده بودن