سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون به آذربایجان‌غربی واگذار شد

رئیس اداره مکانیزاسیون فناوری‌های نوین جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی به عاملیت بانک کشاورزی برای خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی در استان واگذار شده است.

مجید علیوندروز رئیس اداره مکانیزاسیون فناوری‌های نوین جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تا کنون پنج درصد این مبلغ جذب شده، گفت: علت پایین بودن میزان جذب و پرداخت مشروط کردن پرداخت تسهیلات به تراز مثبت منابع و مصارف توسط بانک عامل و همچنین الزام تعیین قیمت دستگاه‌ها در سامانه ۱۲۴ و بروز نبودن قیمت‌ها بوده که روند جذب را بسیار کند کرده است.

وی اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ ضریب مکانیزاسیون استان ۱.۸۷ اسب بخار در هکتار بوده در حالی که در انتهای سال ۱۴۰۰ این ضریب ۱.۸۴ در هر هکتار بود، و در سال ۱۳۹۹ این آمار ۱.۷۹ اسب بخار در هکتار بوده است.

رئیس اداره مکانیزاسیون فناوری‌های نوین جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در حالیکه عمر مفید ماشین‌های خودگردان بخش کشاورزی استان ۱۳ سال است، عمر ۷۰ درصد از کمباین‌ها و ۶۰ درصد از تراکتور‌های استان بیش از عمر مفید است.

علیوند ادامه داد: تسهیلات ابلاغی مکانیزاسیون در سال زراعی گذشته یک میلیون و ۸۱ هزار میلیون ریال بوده که یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۳۰۶ میلیون ریال جذب شده که درصد جذب ۱۲۰.۴ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: به کشاورزانی که متقاضی خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی و استفاده از تسهیلات هستند ۸۰ درصد قیمت مندرج در فاکتور تسهیلات پرداخت می‌شود به همین علت میزان تسهیلات اعطایی متفاوت خواهد بود.

علیوند افزود: در حال حاضر کارمزد تسهیلات اعطایی ۲۳ درصد است و در سال ۱۴۰۱ میزان ادوات جذب شده ۵۹۷ دستگاه بوده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین ضریب مکانیزاسیون کشور ۲.۱ اسب بخار در هکتار است ادامه داد: مشکلات موجود و موانع در مسیر جذب شامل نرخ سود بانکی بالا، سخت گیری‌های اخذ ضمانت بانکی، عدم ابلاغ سهمیه تراکتور‌های تولیدی شرکت تراکتورسازی ایران، بروز نبودن سامانه ۱۲۴ است.

وی اضافه کرد: تسهیلات مکانیزاسیون به همه ماشین الات کشاورزی دارای گواهی استاندارد تعلق می‌گیرد و لیست سالانه آن‌ها توسط مرکز توسعه مکانیزاسیون ارسال می‌شود، ولی نام و قیمت آن‌ها باید در سامانه ۱۲۴ قید شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.