سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرورش راتون در ۶۵ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان

۶۵ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان در کشت دوم به پرورش راتون اختصاص یافته است.

صالح محمدی، رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: پس از برداشت اول محصول برنج از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار این استان، کشت دوم در ۱۰۰ هزار هکتار از این شالیزار‌ها آغاز شده که ۶۵ هزار هکتار آن به پرورش راتون اختصاص می‌یابد.

«راتون»، برنجی است که پس از برداشت خوشه‌های شالی دوباره رشد می‌کند و بارور می‌شود.

در گویش گیلکی به راتون، «شابج» یا «وَرزکی» گفته می‌شود.

او با اشاره به رونق کشت دوم در شالیزار‌های غیرماندابی گیلان در سال‌های اخیر افزود: افزایش تولید محصولات کشاورزی، استفاده درست از منابع آبی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد کشاورزان در نیمه دوم سال، کمک به حاصلخیزی زمین و مبارزه با آفات زمستانی از اهداف کشت دوم محصولات کشاورزی در گیلان است.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی گیلان، شالیزار‌هایی که در آن کشت دوم انجام می‌شود، هنگام آماده سازی زمین برای کشت اصلی برنج، هزینه کمتری برای شخم خواهند داشت.

محمدی تصریح کرد: پرورش راتون، نشاء مجدد برنج، کشت علوفه دام مانند کشت تلفیقی شبدر برسیم و تریتیکاله، ذرت و چغندر علوفه‌ای، پاچ باقلا، باقلای مازندرانی، سبزی و صیفی، ترب و تربچه و اسفناج از محصولاتی است که در کشت دوم در شالیزار‌ها کشت می‌شوند.

چاودُم یا تریتیکاله گیاهی یک ساله یا کمی بیشتر از یکسال با تیپ عمومی شبیه گندم است که در مقایسه با گندم از قابلیت رشد و مقاومت بیشتری برخوردار است.

بر اساس نتایج حاصله تقویم زراعی این محصول به عنوان یک گیاه علوفه‌ای قابل سیلو از آبان تا فروردین است و کمترین تداخل را با تقویم زراعی برنج دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.