رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: برداشت محصول راتون در ۵۸ هزار هکتار از شالیزار‌های این استان آغاز شده است.

صالح محمدی از آغاز برداشت راتون در گیلان خبر داد و گفت: پیش بینی شده امسال ۴۹ هزار و ۳۰۰ تن راتون از شالیزار‌های استان برداشت شود.

او افزود: بالا بودن کیفیت محصول، کوتاه بودن دوره رشد، ارگانیک بودن محصول، نیاز نداشتن به آبیاری و پایین بودن هزینه تولید از مزایای پرورش راتون است.

راتون برنجی است که پس از برداشت خوشه‌های شالی دوباره رشد می‌کند و بارور می‌شود.

در گویش گیلکی به راتون، «شابج» یا «وَرزکی» گفته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در همه شهرستان‌های استان کشت دوم انجام می‌شود، تصریح کرد: سایر محصولات کشاورزی شامل پاچ باقلا، باقلا برکت، سبزیجات برگی و غده‌ای و شبدر به عنوان کشت دوم در شالیزار‌های گیلان پرورش داده می‌شود.

محمدی گفت: شالیکاران گیلانی، با پرورش راتون پس از برداشت برنج و کشت و کار محصولات کشاورزی در شالیزار‌ها باعث توسعه کشت دوم و رونق تولید می‌شوند.

او افزود: تقریبا تمامی ارقام کیفی و محلی برنج رایج در استان گیلان از استعداد راتون زایی خوبی برخوردارند و کنترل دام‌های اهلی به ویژه گاو، گاومیش و گوسفند در زمان پرورش راتون ضروری است.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: از آنجا که در نیمه دوم سال بارندگی‌ها در گیلان افزایش می‌یابد و غالبا شالیزار‌ها دچار آبگرفتگی می‌شوند با کشت دوم که لازمه آن ایجاد زهکش است، آب‌ها به بیرون شالیزار هدایت و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل هم جلوگیری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.