سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مداح اهل بیت (ع):

نوحه‌ از نظر معنوی بالاترین رتبه را در مداحی دارد

یک مداح اهل بیت گفت: نوحه‌خوانی از جهت معنوی بالاترین رتبه را در مداحی دارد و باید تمام جوانب آن در نوحه رعایت شود.

حاج ماشاء‌الله عابدی، مداح اهل بیت (ع) درباره اهمیت نوحه‌سرایی گفت: شاید یکی از دلایل اهمیت نوحه‌خوانی این است که همه آن را زمزمه می‌کنند و خدا نوحه دو سه نفر را می‌پذیرد و به تبع آن نوحه بقیه را می‌پسندد. 

حاج عابدی ادامه داد: نوحه شامل گریه، آه و زاری است. نوحه باید سوز و گداز داشته باشد؛ نه اینکه نوحه رقص به تن آدم بیندازد؛ چراکه از وادی نوحه خارج می‌شود. نوحه‌خوانی از جهت معنوی بالاترین رتبه را در مداحی دارد و باید تمام جوانب آن در نوحه رعایت شود. باید دید چه سبکی بر روی نوحه می‌گذارند؛ آیا سبک سبک آن‌ور آبی‌هاست؟ یا سبکی است که قبلاً خوانده شده و حزن‌آور است.

به گفته این مداح اهل بیت (ع)، نکته دیگری که کم و بیش رعایت می‌شود این است که گاهی آنقدر نوحه‌ها بلند است و ریتم و آهنگ آن تغییر می‌کند، که نوجوانان و جوانان به راحتی نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند. باید نوحه به‌گونه‌ای ساخته شود، که مردم بتوانند راحت جواب آن را بدهند. طبق فرمایش حضرت آقا نوحه باید حاوی پیام باشد. 

نخستین کنگره ملی نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی در محرم و صفر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و نوحه‌سرایان کشور در سه زبان فارسی، عربی، آذری و لهجه‌ها و گویش‌های کشور آثار خود را تا پنجم شهریور به دبیرخانه کنگره ارسال کردند. اختتامیه این کنگره دوم مهرماه مصادف با شهادت امام حسن عسکری در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.