سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام شد

تشدید قطبی‌سازی‌ها اولویت اول رسانه‌های خارجی در ایران است

اتاق‌های عملیات روانی خارجی در صدد تشدید قطبی‌سازی‌های اجتماعی، سیاسی و ضربه به شاخص امید و اعتماد در ایران هستند.

سینا قربانی کارشناس مسائل رسانه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران، گفت: وسعت منطقه نبرد، سرعت چرخش اطلاعات، توجه به افکارعمومی، سرعت تولید و توزیع محتوا، استفاده وسیع از جنگ رسانه‌ای و ابزار‌های اطلاع‌رسانی با هدف تغییر اندیشه‌ها و عدم تقارن، بخشی از ویژگی‌های مهم جنگ‌های مدرن آینده است.

او افزود: ادبیات موجود نشان می‌دهد، جنگ ترکیبی می‌تواند از ترکیب دو یا چند روش یا ابزار رخ بدهد که بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات ناتو " کژآگاهسازی و دروغ‌پراکنی" با بهره‌گیری از ابزار رسانه در صدر روش‌ها قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل رسانه با اشاره بر اینکه جنگ‌های ترکیبی در بستر ابزار‌های ارتباطی معطوف به اهداف راهبردی و عمیق جامعه است، ادامه داد: فرسایش اعتماد شهروندان نسبت به نهادها، دامن زدن به بی‌اعتمادی در نهادها، تخریب انسجام اجتماعی و انگاره‌های اجتماعی ملت‌ها، ثبات‌زدایی از اقتصاد و تاثیرگذاری بر دستگاه‌های محاسباتی و تصمیم‌سازی نخبگانی برخی از این اهداف راهبردی هستند.

سینا قربانی گفت: نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که مولفه‌های نوین بر پایه ارتباطات به دلیل ریسک و زمان کمتر و قدرت تغییر و مانورپذیری راهبردی‌تر نسبت به مولفه‌های پیشین هستند.

این تحلیلگر رسانه با اشاره بر اینکه راهبرد کژآگاه‌سازی با اخبار جعلی تفاوت دارد، افزود: اخبار جعلی به راحتی قابلیت نقض کردن یا بی اعتبار سازی دارد در حالیکه کژآگاه‌سازی علاوه بر جعل خبر به ساخت خبر، ترکیب خبر با دروغ و موارد بسیار دیگری مبادرت دارد و از این جهت شناخت جنبه‌های شایعه و فرایند کژآگاه سازی بسیار دشوار و پیچیده است و لذا به راحتی امکان نقص آن نیز وجود ندارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.