سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاخیر در حرف زدن کودکان با تماشای زیاد صفحه نمایشگر

نتایج یک مطالعه نشان داده است که احتمال تاخیر در روند رشد و صحبت کودکان نوپا با نگاه کردن طولانی به تلویزیون بیشتر می‌شود.

نتایج یک مطالعه نشان داده که هرچه کودکان نوپا زمان بیشتری را برای تماشای صفحه نمایش تلویزیون، رایانه، تبلت یا گوشی‌های هوشمند صرف کنند، احتمال تاخیر در روند رشدشان بیشتر می‌شود.

بر اساس پژوهشی که در جاماپ پدیاتریک منتشر شد، این تاخیر‌ها می‌تواند در مهارت‌های ارتباطی، انجام دادن حرکات ظریف، حل مسئله یا مهارت‌های فردی و اجتماعی بروز کند.

دکتر جیسون ناگاتا، دانشیار متخصص اطفال در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو، گفت: در واقع مدت‌زمانی که کودک مقابل صفحه‌نمایش‌هایی مانند تلویزیون یا تبلت غیرفعال است، ممکن است باعث شود کودک فرصت یادگیری مهارت‌های حل مسئله تعاملی را از دست بدهد.

زمانی که استفاده از صفحه نمایش تعاملی یا فیزیکی نباشد، کودکان بی تحرک می‌شوند و همین باعث می‌شود نتوانند مهارت‌های حرکتی بزرگ و اصلی را تمرین کنند.

در پژوهشی که بین ژوییه ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۷ انجام شد، بیش از هفت هزار کودک ژاپنی بررسی شدند و بر اساس گزارش‌های مادرانشان اندازه‌گیری کردند که این کودکان در یک سالگی چند ساعت در روز از صفحه نمایش استفاده می‌کنند. محققان همچنین نحوه عملکرد کودکان نوپا را در چندین آزمایش رشد در سنین دو و چهار سالگی بررسی کردند.

این پژوهش نشان می‌دهد کودکانی که تا سن دو سالگی تا چهار ساعت در روز را جلوی صفحه نمایش می‌گذرانند، سه برابر بیشتر از سایرین با خطر تاخیر رشد مهارت‌های ارتباطی و حل مسئله مواجه‌ هستند.

کودکانی که چهار ساعت یا بیشتر را جلوی صفحه نمایش می‌گذرانند، تقریبا پنج برابر بیشتر در معرض مهارت‌های ارتباطی توسعه‌نیافته قرار دارند و خطر رشد نکردن مهارت‌های فردی و اجتماعی و ضعف مهارت‌های حرکتی در آن‌ها دو برابر می‌شود.

به گفته محققان در سن چهار سالگی مسائل مربوط به ارتباط گرفتن و مشکلات مهارت‌های حل مسئله هنوز مشهود بودند.

این پژوهش نشان داد مادران کودکانی که زمان بیشتری را جلوی صفحه نمایش می‌گذراندند، اغلب جوانند، اولین بار است که مادر می‌شوند، سطح درآمد و تحصیلاتشان پایین‌تر است و بیشتر احتمال دارد با افسردگی پس از زایمان دست‌وپنجه نرم کنند. 

محققان البته هشدار داده‌اند که این پژوهش محدودیت‌های متعددی داشته است؛ از جمله این که میزان تماشای صفحه نمایش در کودکان را مادران گزارش کرده‌اند.

مدت زمان قرار گرفتن در برابر صفحه نمایش مشابه نیست. برای مثال تماشای برنامه‌های آموزشی یا تماس ویدیویی با خانواده از تماشای منفعلانه تلویزیون یا ویدیو‌های سریع تیک‌تاک فرق دارد.

به گفته ناگاتا، داده‌های مربوط به مدت زمان سپری‌شده مقابل صفحه نمایش در سال ۲۰۱۳ جمع‌آوری شدند؛ اما در سال ۲۰۲۳، فناوری، دستگاه‌های و برنامه‌های جدیدتری عرضه شده‌اند که کودکان در برابر آن‌ها قرار می‌گیرند.

دکتر تاکو اوبارا از دانشگاه تووکو در ژاپن گفت: این نتایج در واقع نشان‌دهنده یک ارتباط است، نه علت؛ بنابراین پزشکان یا والدین تنها بر اساس نتایج این پژوهش ملزم نیستند زمان تماشای صفحه نمایش در کودکان را محدود کنند.

منبع: ایندیپندنت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.