سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طالبان:

نسبت به معاهده حق آبه متعهد هستیم

وزادت خارجه طالبان اعلام کرد برای رساندن آب به سیستان و بلوچستان ایران متعهد هستیم.

وزارت امور خارجه طالبان در بیانیه‌ای با اشاره بازدید هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران از ایستگاه  آب‌سنجی دهراود بر تعهد خود برای رساندن آب به استان سیستان و بلوچستان ایران تأکید کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه طالبان آمده است: زمینه بازدید هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران از ایستگاه  آب سنجی  دهراود چند روز پیش فراهم شد تا جریان آب را مشاهده و ارزیابی کند.

 در این بیانیه آمده است که هیأت ایرانی بعد از مشاهده و اندازه گیری، جریان آب سال آبی کنونی را به مراتب کمتر از سال نرمال آبی ارزیابی کرده است.

وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرد: حکومت سرپرست افغانستان در قول و عمل متعهد است آب را به مردم خود و ساکنان سیستان و بلوچستان برساند.

برای نخستین بار از زمان معاهده ۱۹۷۲ رودخانه هیرمند، هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران از محل ایستگاه آب‌سنجی دهراود در بالادست سد کجکی بر روی رودخانه هیرمند بازدید کرد.

محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو ایران با اشاره به پذیرش درخواست کمیسار ایران برای بازدید از ایستگاه دهراود گفت: هیأت کارشناسی ایران پس از مشاهده میزان آب رودخانه در ایستگاه آب‌سنجی دهراود،  تحویل حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران را خواستار شد.

براساس معاهده هیرمند که در سال ۱۹۷۲ سهم ایران از آب هیرمند معادل ۸۲۰  میلیون متر مکعب در سال است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند.

 

برچسب ها: حق آبه ، طالبان ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.