سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی ظرفیت‌های تولیدی صنعت اسباب‌بازی در برج میلاد

با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولیدی صنعت اسباب بازی کشور، ششمین نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

علیرضا حیدری، عضو ستاد برگزاری این نمایشگاه گفت: باید با همه توان و با ایجاد راهکار‌های مختلف برای رونق تولید تلاش کنیم و با فرهنگ‌سازی در نهادینه‌سازی رونق تولید داخلی بویژه در صنعت اسباب بازی و همچنین صادرات آن، قدرت اقتصادی کشور را ارتقاء بخشیم.

این کارشناس حوزه صنعت و دانشگاه به نقش مهم صنعت اسباب بازی در رونق تولید ملی اشاره کرد و گفت: سال هاست که اسباب بازی به یکی از منابع مهم کشور‌ها تبدیل شده و با توجه به میزان عرضه و تقاضا توانسته است جای خود را در چرخه اقتصادی کشور‌ها پیدا کند.

او تاکید کرد: بستر و زمینه گسترش و ارتقاء صنعت اسباب بازی در کشورمان فراهم است و ضروری است تا اسباب بازی ایرانی جایگاه خود را در میان خانواده‌ها و کودکان پیدا کند و این جایگاه نیز زمانی معنا پیدا می‌کند که مسئولان و دست اندرکاران امر در کنار فعالان صنعت اسباب بازی باشند، چرا که ظرفیت‌های این صنعت بقدری است که با اندکی حمایت به یکی از چرخه‌های اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.

حمایت از اسباب بازی‌های داخلی نیازمند دغدغه ملی است

حیدری افزود: در گذشته کودکان نهایتا با چند نوع اسباب بازی خود را مشغول می‌کردند، حتی بعضی از آن اسباب بازی‌ها هم دست ساز بود، گاهی اوقات اسباب بازی آن‌ها به برادر و خواهر کوچک‌تر می‌رسید. اما در زمان حاضر، نه تنها شاهد افول اسباب بازی‌های دست ساز شده ایم، بلکه با به بازار آمدن برخی اسباب بازی‌های گران قیمت و بی محتوا، بچه‌های ما از همان دوران کودکی به جای انس گرفتن با اسباب بازی‌های خود و سعی در نگهداری آن ها، خیلی زود از اسباب بازی نه چندان قدیمی دل می‌کنند و نیازمند اسباب بازی جدیدتری می‌شوند. اسباب بازی ساده، فرهنگ مصرف گرایی را در بچه‌های ما نهادینه می‌کند، فرهنگی که جامعه اسلامی را تبدیل به بازاری برای دنیای غرب می‌کند.

حیدری با اشاره به اساسی بودن نقش مسئولین و رسانه‌های داخلی در حمایت از اسباب بازی‌های داخلی، گفت: حمایت از اسباب بازی‌های داخلی دغدغه ملی نیاز دارد، اسباب بازی‌های امروز خلاقیت، روحیه قناعت، تواضع و هم نوع گرایی را از کودکان ما گرفته است. هم اینک دشمن بچه‌های ما را هدف قرار داده و عقبه فرهنگی جامعه را در اختیار خود قرار داده است. مسئولین باید بازی‌های ملی و ایرانی را به روز رسانی کنند، همچنین جلوگیری از واردات بی رویه کالا‌های خارجی و تبدیل شدن آن به سرطانی برای تولیدات داخلی و حمایت لازم از تولیدات داخلی از جمله کار‌هایی است که باید صورت گیرد.

نمایشگاهها، زمینه ساز توسعه اقتصادی و فرهنگی

کارشناس بازاربابی و فروش در ادامه افزود: نمایشگاه و حضور در آن فرستی است که می‌تواند نمایانگر پیشرفت علمی، اقتصادی، فنی، صنعتی و فرهنگی کشور باشد و دستاورد‌های فنی و علمی را در رقابت با سایر رقبا به منصه ظهور برساند، اما باید از این فرصت بهره بیشتری برد، حضور بی‌نشاط صرفا برای حذف نشدن از بازار کوچک داخلی و فروش عمده تولیدات یا واردات، به جرات هیچ تحرکی به چرخ‌های زنگ‌زده این بازار نخواهد داد.اگر قرار است دوره‌ای از رونق و رشد اقتصادی را تجربه کنیم، از مهم‌ترین شاخص‌های این رونق، نمایشگاه‌های پررنگ و رقابتی است، این مهم درنهایت، خود به عاملی جهت رشد اقتصادی، کاهش بحران بیکاری، افزایش کیفیت کالای داخلی و رغبت هرچه بیشتر مصرف‌کننده به تهیه این کالا و درنهایت توسعه اقتصادی کشور منجر خواهد شد؛ و ما در برگزاری ششمین نمایشگاه اسباب بازی در تلاش هستیم که به این دستاورد مهم با کمک تولیدکنندگان دست یابیم.

توجه به صنایع کوچک لازمه پیشرفت اقتصادی

 حیدری بابیان اینکه یک جنبه بازی رابطه دوسویه فرهنگ و اقتصاد است، گفت: عملکرد اقتصاد در جوامع نتیجه ساختار و رفتار است، عملکرد اقتصادی به ساختار اقتصادی وابسته است و رفتار فعالان اقتصادی نیز عملکرد اقتصادی را رقم می‌زند لذا باید در حوزه ساختار و رفتار اقتصادی کار شود و بازی و اسباب‌بازی امکان مناسبی برای شکل دادن رفتار‌های اقتصادی است.

وی در ادامه اضافه کرد: ارزش دانستن، تلاش، رویکرد راه‌حل گرایانه، نگاه بلندمدت، مثبت نگری و امیدواری را در بازی می‌توان به کودکان آموزش داد.

حیدری بابیان اینکه صنعت اسباب‌بازی باید جدی گرفته شود، گفت: ایران می‌تواند در این زمینه جهش خوبی داشته باشد و باید سیستم بانکی از طرح‌های اشتغال‌زا در صنعت اسباب‌بازی حمایت ویژه‌ای کند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.