ششمین نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی، از تاریخ ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب، در برج میلاد تهران برگزار میشود. در همین زمینه آیدین مهدیزاده رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی در آستانه برگزاری ششمین نمایشگاه اسباب بازی و سرگرمی گفت: اسباب بازی به کالای فرهنگی و آموزشی تلقی میشود و ابعاد پنهان آن شامل تاثیر اسباب بازی بچهها بر روان و فضای زندگی کودکان است. تنها روش درست آموزش به کودکان از طریق بازی است.
مهدیزاده تهرانی بیان کرد: در سال ۱۳۸۷ ایده تشکیل شورای متشکل از ۱۱ ارگان مختلف جهت نظارت بر تولید، توزیع و طراحی اسباب بازی در کشور به صورت رسمی داده شد و در سال ۱۳۹۸ این شورا به صورت به کار کرد و تا آن روز این ساختار ریشه دار نبود.
وی اظهار کرد: شورای نظارت بر اسباب بازی در حال حاضر حدود ۸۰ تولید کننده رسمی دارد که از طریق این شورا مجوز دریافت کرده اند. چهار گمرگ اصلی نیز که کار واردات اسباب بازی را انجام میدهند. ورود اسباب بازی زیر نظر این شورا است.
رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی افزود: برخی شرکتهای کوچک و زیرزمینی نیز به صورت غیر استاندارد شروع به تهیه و توزیع اسباب بازی میکنند که جمع آوری آنها پیچیده و نیاز به همکاری ارگانهای ذی نفع هستند.
مهدیزاده تهرانی مطرح کرد: به طور کلی در کشور ۷۶ تولید کننده برند اسباب بازی داریم که دارای مجوز شورای نظارت بر اسباب بازی، مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شورای استاندارد هستند و مراحل تهیه مجوز را گذرانده اند.
وی توصیه کرد: جهت خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان توصیه میشود که والدین داشتن آرم مجوز شورای نظارت بر اسباب بازی، مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استاندارد را مدنظر قرار دهند تا کودکان بتوانند از داشتن مزایای یک اسباب بازی استاندارد بهرهمند شوند.
رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از اسباب بازیهای تولید داخل کشور دارای مجوزهای لازم هستند و ۵۰ درصد دیگر نیز که غیر استاندارد هستند و توزیع شدند با کمک ارگانهای دیگر درکشور امید است که در یکی دو سال آینده جمع آوری شوند و کودکان کشور از مزایای یک اسباب بازی مناسب بهرهمند گردند.
مهدی زاده در خصوص اهمیت برگزاری نمایشگاهها و جشنوارههای اسباب بازی افزود: حضور تولیدکنندگان در نمایشگاهها از جنبههای مختلف اقتصادی و فرهنگی اهمیت داشته و نقش بسزایی در موفقیت آنها ایفا میکند. درست است که نمایشگاه در مدت زمان محدودی برگزار میشود، اما برای کسب و کارها در جذب بازار هدف تاثیرگذار است. در همین مدت کوتاه برگزاری نمایشگاه، هزاران نفر علاقهمند به اسباببازی از نقاط مختلف در نمایشگاه حضور پیدا کرده تا در مورد محصولات و خدمات شما اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آورند. از این رو حضور تولیدکندگان در نمایشگاه میتواند فرصتی مناسب برای تبلیغ و فروش محصولات و ارائه خدمات باشد. جذب مخاطبان جدید، افزایش مشتری و فروش، تبلیغات به صرفه، بازاریابی برای فصول و فروش مستقیم از دستاوردهای دیگر حضور در نمایشگاهها میباشد.