سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از محصول تاکستان‌های بیضا در راه بازار‌های داخلی و خارجی تا برداشت گیاه آلوئه ورا در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی بیضا گفت: انگور این شهرستان علاوه بر ارسال به استان های کشور به بازارهای خارجی نیز صادر می شود.

 صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به آغاز برداشت انگور از سطح هزار و ۶۰۰ هکتار از تاکستان‌های این شهرستان از اوایل مرداد ماه، اظهار کرد: عرضه محصول این باغ‌ها به بازار تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت.

 او تصریح کرد: پیش بینی می‌شود بیش از ۱۹ هزار و ۴۴۰ تن انگور از تاکستان‌های دیم و آبی این شهرستان برداشت و روانه میادین میوه و تره بار استان فارس و استان‌های جنوبی کشور شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: این محصول تابستانه پرطرفدار علاوه بر مصارف تازه خوری در کارگاه‌های سنتی به صورت مویز و کشمش فرآوری و به کشور‌های افغانستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر خواهد شد.

مویدی بیان کرد: شکل‌های دیگر مصرف انگور در بیضا شامل آبغوره، غوره خشک، پودر غوره، ترشی غوره، سرکه و شیره انگور است.

او تصریح کرد: مهم‌ترین ارقام انگور این شهرستان ریش بابا، عسکری، سمرقندی و رطبی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا اضافه کرد: انگور محصولی کم آب بر و پر محصول است و با توجه به شرایط اقلیمی مناسب این شهرستان انگور تولیدی از طعم، کیفیت و بازار پسندی بالایی برخوردار است.

 این مقام مسئول با اشاره به اینکه در امسال به علت کاهش خسارت سرمازدگی بهاره و توسعه ۳۰ هکتاری این باغ‌ها میزان تولید انگور در شهرستان بیضا افزایشی است، ادامه داد: استقبال از سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری انگور به منظور ایجاد ارزش افزوده از اهداف این مدیریت است.

برداشت گیاه آلوئه ورا در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین از برداشت گیاه آلوئه ورا در شهرستان قیروکارزین خبرداد.

محمد حیدری مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین با اشاره به برداشت سالانه بیش از ۸۰ تن برگ آلوئه ورا از یک گلخانه در این شهرستان، اظهار کرد: برداشت این گیاه از یک واحد گلخانه در روستای علی آباد از توابع بخش مرکزی قیروکارزین به مساحت ۲ هزار متر مربع و ۹ هزار بوته آغاز شد.

او تصریح کرد: برگ گیاه آلوئه ورا طی ۲ دوره در سال و در هر دوره حدود ۴۰ تن از سطح ذکر شده برداشت می‌شود.

 حیدری با اشاره به اینکه به منظور تغییر الگوی کشت در محصولات کشاورزی، با هدف افزایش بهره وری از منابع آبی، کاشت گیاه آلوئه ورا با نیاز آبی کم و تحمل و مقاومت بالا نسبت به تنش‌های محیطی و عوامل خسارت زا بسیار اقتصادی است، ادامه داد: کاشت آن اوایل مهر و برداشت آن در مردادماه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه آلوئه ورا گیاهی چندساله و دائمی است و هر بوته آلوئه ورا به طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ عدد پاجوش تولید می‌کند، افزود: بعد از تمام شدن عمر بوته مادری یکی از پاجوش‌ها رشد کرده و این روند ادامه پیدا می‌کند. از این پاجوش‌ها جهت تکثیر و فروش هم استفاده می‌شود.

حیدری افزود: گیاه آلوئه ورا علاوه بر مصارف خوراکی و زیبایی پوست و مو به علت داشتن خواص ضدمیکروبی برای تقویت سیستم ایمنی و درمان زخم، اگزما، آفتاب سوختگی، دفع سنگ کلیه موثر است.

آغاز فاز دوم مرمت قنات شرف آباد پاسارگاد 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد از آغاز فاز دوم عملیات مرمت و لایروبی قنات شرف آباد دشت کمین این شهرستان خبر داد.

یحیی مرادی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پاسارگاد با اشاره به آغاز فاز دوم عملیات مرمت و لایروبی قنات شرف آباد دشت کمین این شهرستان، اظهار کرد: این طرح با اعتباری برابر با ۲۵۰ میلیون تومان عملیاتی می‌شود.

او بیان کرد: قنات شرف آباد ۴ هزار متر طول دارد که پیش از این در فاز اول حدود ۵۰۰ متر از آن لایروبی شده است و پیش‌بینی می‌شود در این مرحله نیز در همین حدود اقداماتی انجام شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: قنات شرف آباد با دبی حدود ۴ لیتر بر ثانیه، از قدیم نزدیک به ۳۰۰ هکتار از باغات محله سعادت شهر را آبیاری می‌کرده است.

مرادی افزود: حفظ و نگهداری قنوات، به‌عنوان یک میراث کهن، از اهمیت خاصی برخوردار است از این رو طرح مرمت و لایروبی قنوات همواره یکی از طرح‌های مهم در بخش آب و خاک جهاد کشاورزی این شهرستان است.

اعطای تسهیلات به ۲۲ طرح اشتغال‌زا در ممسنی 

از ابتدای امسال تا کنون ۲۲ طرح اشتغال‌زای بخش کشاورزی این شهرستان موفق به گرفتن تسهیلات شده اند.

سید علی حسینی مدیر جهاد کشاورزی ممسنی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون ۲۲ طرح اشتغال‌زای بخش کشاورزی این شهرستان موفق به گرفتن تسهیلات از محل اعتبارات بند ب تبصره ۱۶ شده‌اند. 

او با اشاره به اینکه میزان تسهیلات پرداختی ۳۲ میلیارد ریال است، اضافه کرد: ۲۱ عنوان از طرح‌های مشمول در حوزه‌های گیاهان دارویی، جایگاه دام روستایی، گلخانه، زنبورداری و مکانیزاسیون بوده است.

این مقام مسئول بیان کرد: یک طرح نیز در زیر بخش شیلات و آبزیان نیز موفق به جذب تسهیلات مذکور به میزان ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال شده است که می‌تواند در توسعه این فعالیت نقش بسزایی ایفا کند.

حسینی بر حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی به‌عنوان موتور مولد اقتصادی شهرستان ممسنی تأکید کرد و گفت: کشاورزی به عنوان یک فعالیت اشتغال‌زا در این شهرستان در پارسال ۴۱۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است.

 ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای دیمزار‌های زرین دشت 

مدیر جهاد کشاورزی زرین دشت گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های این شهرستان ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات هزینه شد.

روح الله دیانت مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زرین دشت اظهار کرد: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌های این شهرستان ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت مکانیزاسیون توسط دیم کاران جذب و هزینه شد.

او با اشاره به سطح ۳۷ هزار هکتاری دیمزار‌های شهرستان زرین دشت در سال زراعی جاری تصریح کرد: تسهیلات مذکور توسط بانک ملی به‌عنوان بانک عامل و با کارمزد ۴ درصد اعطا و منجر به خرید ۱۵ نوع ادوات مکانیزه کشاورزی شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: تامین و خریداری این ادوات مکانیزه در تقویت ناوگان مکانیزاسیون، افزایش ضریب مکانیزاسیون، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و درآمد کشاورزان مثمر خواهد بود.

او افزود: امسال به علت نبود بارندگی با پراکنش مناسب از حدود ۳۱ هزار هکتار گندم و ۶ هزار هکتار جو کشت دیم شهرستان زرین دشت تنها ۲ هزار هکتار به مرحله برداشت رسید و مابقی از انتفاع خارج شد.

پایان برداشت خوشه‌های طلایی از گندم زار‌های سرچهان 

مدیرجهاد کشاورزی سرچهان از پایان برداشت گندم از سطح ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار مزارع این شهرستان خبر داد.

علی موسی پور جشنی مدیرجهاد کشاورزی سرچهان اظهار کرد: عملیات برداشت بوسیله ۴۳ دستگاه کمباین سبک و سنگین، از نیمه تیرماه آغاز و تا اواسط مرداد ادامه داشت.

 او تصریح کرد: تنها رقم کشت شده گندم در این شهرستان از نوع پیشگام است.

 او با بیان اینکه میانگین عملکرد این محصول ۲.۵ تن در هکتار است، افزود: میزان گندم برداشتی در سرچهان ۹ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.