سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۱۰۹ اثر معنوی در لرستان ثبت ملی شد

مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: ۱۰۹ اثر معنوی در لرستان ثبت ملی شد که بخشی از این آثار مربوط به عزاداری محرم است.

محسن طرهانی مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهارداشت: حفظ آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی با هدف اهمیت حفاظت از این آثار و همچنین هویت‌بخشی انجام می‌شود که آثار دارای قابلیت لازم بعد از بررسی و تشکیل پرونده به وزارتخانه ارسال شده و سپس در صورت تائید، ثبت ملی می‌شوند.

وی افزود: در استان لرستان تاکنون دو هزار و ۶۰۰ اثر ثبت‌ملی شده که شامل آثار تاریخی، مذهبی و طبیعی است که در شهر‌های مختلف استان این آثار شناسایی و ثبت شدند.

مسئول ثبت آثار میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد: از تعداد آثاری که در استان ثبت شده، ۱۰۹ اثر معنوی است که هر کدام در نوع خود بی‌نظیر و منحصر به فرداند و تعدادی از این آثار مربوط به عزاداری ایام محرم است.

طرحانی بیان کرد: ثبت سقاخانه‌های بروجرد در سال ۹۱، نوحه‌خوانی سنتی خرم‌آباد در سال ۹۷، گِل‌مالی و چهل‌منبر در سال ۸۸ که این دو اثر با عنوان مراسم محرم خرم‌آباد ثبت‌ملی شده‌اند البته علاوه بر این تعداد آثار ثبت شده مربوط به عزاداری، مرثیه‌خوانی در سال گذشته که به صورت مشترک بوده است نیز ثبت‌ملی شد.

وی بیان کرد: در استان لرستان بیش از پنج هزار اثر شناسایی شده و آثار دارای قابلیت لازم و شرایط، پس از بررسی و طی کردن روال کار، ثبت ملی می‌شوند.

مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: در حال حاضر ۱۲ پرونده میراث‌فرهنگی استان آماده شده که برای تائید و ثبت‌ملی به وزارتخانه ارسال خواهد شد.

طرهانی با اشاره به ضرورت حفاظت از آثار استان، اظهارداشت: آثاری که به ثبت ملی می‌رسند علاوه بر اینکه دارای قدمت زیادی‌اند در کل کشور نیز دارای وجه تمایز بوده که ثبت می‌شوند و ثبت آثار اقدامی مهمی برای حفاظت از آثار است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.