سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت خودداری هیات‌های مذهبی از ذبح دام در مسیر تردد دسته جات عزاداری

مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: هیات‌های مذهبی باید به منظور پیشگیری از آلودگی و انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان، از ذبح دام‌ها در مسیر‌های تردد دسته جات عزاداری خودداری کنند.

مهدی جلوخانی مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: هیات‌های مذهبی باید به منظور پیشگیری از آلودگی و انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان، از ذبح و سربری دام‌ها در معابر و خیابان‌ها و مسیر‌های تردد دسته جات عزاداری خودداری کنند.

 جلوخانی افزود: توصیه می‌شود هیات‌های عزاداری برای ذبح دام‌های خود به کشتارگاه‌های مجاز مراجعه کرده و لاشه و آلایش دام را برای پیشگیری از انتقال بیماری‌ها پس از نگهداری ۲۴ ساعت در سردخانه به خارج از آن منتقل کنند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۲ کشتارگاه به هیات‌های مذهبی در شهرستان‌های مختلف خدمات ارایه می‌کنند و همچنین در صورت نیاز به ذبح دام سبک در خارج از محیط کشتارگاهی در روز‌های تاسوعا و عاشور نیز هیات‌ها می‌توانند از دستگاه ذبح دام سیار استفاده کنند.

این مسوول گفت: در صورت عدم امکان ذبح دام در محیط کشتارگاهی ذابحان باید نکات بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظتی نظیر ماسک، عینک، چکمه و لباس کار را مورد توجه قرار دهند و پس از پایان کار نسبت به شست و شو و ضدعفونی کردن محل ذبح اقدام نمایند و ضایعات را نیز در کیسه‌های زباله مناسب و غیرقابل نشت قرار دهند.

مدیرکل دامپزشکی قزوین هشدار داد هیات‌ها و افراد برای از بین بردن احتمالی برخی از عوامل بیماری‌های زای دامی، از جمله عوامل بیماری تب کریمه، کنگو و تب مالت، لاشه دام ذبح شده و آلایش به صورت کامل حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری و از مصرف گوشت و آلایش به صورت تازه جداً خودداری نمایید.

وی ادامه داد: به عموم مردم توصیه می‌شود از تماس مستقیم با خون دام که می‌تواند منشاء بیماری‌هایی از جمله تب کریمه کنگو، تب مالت و سایر عفونت‌های میکروبی باشد، جدا" خودداری نمایند.

این مسوول گفت: تاکید می‌شود از مصرف لاشه‌ها و اندام‌هایی که رنگ و شکل طبیعی (قرمز روشن) ندارند (رنگ تیره و یا زائده‌های اضافی) جداً خودداری نموده و حتماً با کارشناسان دامپزشکی مشورت کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: به هیات‌های عزادای همچنین توصیه می‌شود برای تهیه شیر نذری از شیر‌های پاستوریزه استفاده کنند در غیر این صورت شیر خود را از دامداری‌های تحت پوشش دامپزشکی تهیه کرده و حتما پس از ۱۰ دقیقه جوشاندن شیر نسبت به توزیع آن اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و شماره چهار رقمی ۱۵۱۲ برای ارتباط با همشهریان به منظور انجام بازرسی‌های بهداشتی و شرعی و تایید سلامت لاشه و آلایش و ارائه مشاوره بهداشتی فعال هستند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.