سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برافراشتن پرچم‌ها و بیرق‌ها/ دارالعباده یزد رنگ و بوی محرم گرفت

مردم دارالعباده یزد با برافراشتن پرچم‌ها و بیرق‌ها رخت سیاه برتن کرده و با عزاداری به استقبال محرم رفتند.

 با آغاز ماه محرم‌الحرام، مردم استان دارالعباده یزد همزمان با سراسر کشور در عزای اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایشان به سوگ نشستند.

جوانان یزدی چند روز مانده به محرم، کار خود را با سیاه پوش کردن مساجد، حسینیه‌ها، بستن پرچم‌های عزا و به خصوص آماده کردن اشعار و نوحه‌های هیئت‌های عزاداری آغاز می‌کنند و با شروع ماه محرم، پیر و جوان به حرمت سیدالشهدا لباس مشکی بر تن کرده و به منظور اقامه عزا در مساجد و حسینیه‌ها حاضر می‌شود.

در یزد "حسینیه ایران "، این روز‌ها از هر گذری عبور می‌کنی داربست کارانی را می‌بینی که در گرمای شهر یزد مشغول برپا کردن خیمه گاه و بیرق عزای سالارشهیدان هستند.

مراسم‌های روضه خوانی در یزد از بعد از نماز صبح تا پاسی از شب در حسنیه ها، تکایا و مساجد و برخی منازل و اماکن موقوفه با شور و شکوه خاصی برگزار می‌شود، هیئت‌های عزاداری در قالب هیئت سینه‌زنی و زنجیر زنی تشکیل می‌شود، قدمت برخی از هیئت‌های استان یزد به قرن‌ها می‌رسد که آداب و سنن و حتی تجهیزات عزاداری نسل به نسل به یادگار گذاشته شده است به گونه‌ای که حفظ و صیانت از آن سرلوحه کار دست‌اندرکاران هیئت‌های عزاداری در هر دوره است.

مردمان دیار کویر امسال هم در آستانه ماه محرم خود را برای برپایی مراسم و آیین‌های خاص این ماه آماده می‌کنند.همه در تکاپوی مهیا کردن خیمه‌ها و حسینیه‌ها برای پذیرایی از مردم سوگوار و هیئت‌های عزاداری هستند و تلاش می‌کنند محبت درونی خود را به حسین علیه السلام نشان دهند.

نام بسیاری از هیئت‌ها برگرفته از محله و شهر است و جالب آنکه در برخی از هیئت‌هایی که گروه سنی خاصی در آن حضور می‌یابند نامی در حد سنین یاران و فرزندان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را دارا هستند که می‌توان به هیئت، علی اصغر (ع) مربوط به سنین کودکان و یا، قمر‌بنی هاشم، برای جوانان نام برد البته بدیهی است که اختصاص گروه سنی خاص به هیئت‌ها نمادین بوده و در تمام هیئت‌های کودک، خردسال نوجوان، جوان، میانسال و پیرمردان دوشادوش هم به عزاداری می‌پردازند.

از مجالس معروف روضه خوانی و قدیم یزد می‌توان مسجد مصلی عتیق، خانه امام حسینی ها، مسجد شاه طهماسب، مسجد بیاق خاق و حسینیه صفار را نام برد.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ تير ۱۴۰۲
می دونی دارم به چی فکر میکنم ، وقتی که اعراب به یزد حمله کردند ؛ دختران واسه اینکه اسیر و کنیز نباشد خود رو به چاه انداختند ، برام خیلی جالبه چرا ایرانیان تاریخ رو مطالعه نمی کنند ؛ واقعا چرا
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۷ تير ۱۴۰۲
انشالله به برکت امام حسین علیه السلام و عاشورا بساط بی‌بندوباری اخلاقی هم از کشور عزیزمون جمع بشه .
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۷ تير ۱۴۰۲
ان شاءالله
ناشناس
۰۸:۲۹ ۲۷ تير ۱۴۰۲
انشاالله همان طور که بیرق ها برای عزای حضرت سیدالشهدا (ع) برافراشته می شود دل ها نیز خلوص نیت داشته باشد و پاک باشد مثلا حرف غیبت گفته نشود حسادت نباشد و در مسائل شخصی افراد که به دیگران هیچ ربطی ندارد دخالت نکنند و نظر ندهند و به وظایف خود عمل نمایند اسلام اصیل یعنی همین