در ایام محرم خیل عاشقان حسینی از گوشه گوشه جهان می‌آیند تا در میان سیاهپوشان حسینیه ایران نظاره گر مراسم عزاداری مردم دارالعباده باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ چشمان سبز و آبی با پوشش‌های رنگی متفاوت، نژاد‌هایی که از آنسوی مرز‌ها آمده‌اند تا در میان سیاهپوشان حسینیه ایران نظاره‌گر مراسم عزاداری مردم دارالعباده باشند، مراسمی که برای مسلمانان نشان از حزن و اندوه دارد و برای ذهن جستجوگر گردشگران انبوهی از سوال است.

پیتر رایت اهل استرالیا گفت: من احساس غم را در مراسم عزاداری مردم این شهر درک کردم و چیز‌هایی که تا امروز دریافت کردم این است که اسلام دین صلح بوده و شناخت امام حسین برایم جالب بود.
حسینیه ایران در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان حسینی از گوشه گوشه جهان
محمد جوان ایرانی که همراه گردشگران بود، گفت: گردشگران در مورد امام حسین توضیح می‌دهند که امام حسین چه شخصیت بسیار بزرگواری بوده و برای ما چه کار‌هایی انجام داده و گردشگران در صورت تمایل می‌توانند در مراسم سنتی که در استان یزد شرکت کنند.

توریست ها هم عاشق امام حسین(ع)هستند
گردشگران که از مراسم عزاداری ایرانیان ابتدا متعجب بودند وقتی پاسخ سوالاتشان را گرفتند فطرت انسانی خود را با احساساتشان بروز میدادند و به تماشای بخشی از سریال مختار دعوت شدند.

الکس وات اهل استرالیا گفت: در کارگاهی شرکت کردیم که در آنجا کلیپی از مداحی کربلا نشان دادند که واقعا لایق مراسمشان بود و ما امام حسین(ع) را به عنوان انسان درست وکامل شناختیم و عقیده داریم که مسلمانان هم پیرو راه حسین هستند.
حسینیه ایران در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان حسینی از گوشه گوشه جهان
ماریانا اهل اسپانیا هم با بیان اینکه در این مراسم  اسلام را شناختم، افزود: این مراسمات خیلی برایم جدید بود و باعث شد تا بیشتر تحقیق کنم و در این جا معنی اسلام و حسین را نیز متفاوت‌تر یافتم.

شعبان اهل فرانسه اظهار داشت: خوشحالم که در این ایام در ایران هستم و طبق صحبت‌هایی که با دوستان روحانی داشتم یک بینش و شناختی از امام حسین(ع) پیدا کردم.

ذهن جستجوگر گردشگران هیچ سوالی را نپرسیده باقی نمیگذاشت

حجت الاسلام جعفری روحانی همراه گردشگران گفت: گردشگرانی که در این مراسمات حضور پیدا می‌کنند بیشتر در رابطه با فلسفه عاشورا و نهضت حسینی سوال دارند و همینطور بحث در مورد این که چه طور پس از گذشت تقریبا هزار و ۴۰۰ سال هنوز مردم مشتاقانه به عزاداری می‌پردازند.

جون کاسایی اهل ژاپن بیان کرد: به نظر من امام حسین(ع) یک فرد بسیار شجاع و حامی انسانهاست و شخصیت بسیار مشهور برای اسلام است.

مجذوب شدن گردشگران مذهبی به مرثیه مولایمان حسین (ع)

معمولا گردشگرایی که در دیگر روز‌های سال به یزد می‌آیند طوری برنامه ریزی می‌کنند که از دیگر نقاط ایران هم بازدید کنند، اما ورود گروه جدید از این گردشگران مصادف با ایام محرم آنان را مجذوب مرثیه مولایمان حسین (ع) کرد و مهمانان عاشورایی یزدی‌ها ماندگار شدند.


حسینیه ایران در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان حسینی از گوشه گوشه جهان
پارمینا اهل سوئیس اظهار کرد: امام حسین (ع) مرد بسیار بزرگی بود که امروزه بعد هزاران سال برایش همینطور عزاداری می‌کنند.

لئونیکا اهل هلند: این مراسم خاص است و همه نوع سنی را درگیر کرده است.

فرانک اهل نیوزیلند بیان کرد: توضیح دادن امام حسین(ع) توی یک جمله کاربسیار سختی است، فراتر از یک جمله و ذهن انسان است و من به عنوان یک سفیر تجربیاتی که از سخنان شما در خصوص این مراسم دریافت کردم را به کشور خودم، دوستان و آشنایانم منتقل خواهم کرد.

حضور بیش از ۴۰۰ گردشگر خارجی در مراسم‌های آئینی محرم

فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: در  ۱۳ روز نخست ماه محرم بیش از ۴۰۰ گردشگر خارجی در قالب تور‌های مختلف در مراسم‌های آیینی محرم شرکت کرده‌اند.

فاطمی با اشاره به حضور گردشگران خارجی در مراسم‌های آیینی محرم سال جاری در یزد ،افزود: گردشگران از ۹ کشور مختلف از جمله فرانسه، آلمان، بلژیک، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، روسیه، ژاپن و تایلند بودند.
حسینیه ایران در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان حسینی از گوشه گوشه جهان

مدیر کل میراث فرهنگی یزد با اشاره به ظرفیت‌های آیینی این استان برای جذب گردشگر گفت: ۳۲ آیین ثبت ملی در استان یزد برای این ایام وجود دارد که نخل برداری، علم برداری، کتل برداری و پرسه زنی از جمله مهمتر‌ین آیین‌های عزاداری استان یزد است ،همچنین سبک  خاص عزاداری یزد و هماهنگی آن مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

فاطمی گفت: در ایام محرم امسال وضعیت ورود گردشگر مناسب بوده است، اما به طور کلی از ابتدای امسال به نسبت سال گذشته با کاهش ورود گردشگر روبرو هستیم.

برنامه ریزی برای حضور گردشگران در مراسمات مذهبی مختلف یزد
برنامه‌ریزی‌های لازم برای حضور گردشگران داخلی و خارجی در مراسم‌ها و آیین‌های محرم حسینیه ایران انجام شده که امسال نیز این گردشگران در مراسم سینه زنی، نخل برداری، زنجیرزنی، تعزیه، پخت غذای نذری، شام غریبان و ... شرکت می‌کنند.


حسینیه ایران در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان حسینی از گوشه گوشه جهان
سیدحسن حسینی مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد  از حضور پررنگ‌تر گردشگران خارجی و داخلی در مراسم‌های عزاداری محرم امسال نسبت به سال گذشته خبر داد  وگفت: سال گذشته ۹۰۰ گردشگر از مراسم‌ها وآئین‌های مختلف در یزد بازدید کردند.

حسینی گفت: با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد امسال برنامه‌های گسترده‌تری نسبت به سال قبل برای گردشگران در ایام تاسوعا و عاشورا از سوی دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به وجود حدود ۳۶۵ حسینیه در استان یزد افزود: حسینیه‌هایی که برای حضور گردشگران در نظر گرفته شده شامل حسینیه شاهزاده فاضل، حسینیه امیرچخماق، مسجد حظیره، حوزه‌های سنتی و ... است.
حسینیه ایران در ایام محرم پذیرای خیل عاشقان حسینی از گوشه گوشه جهان
مسئول دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران همچنین از برگزاری مجلس روضه و سخنرانی به زبان انگلیسی از پنجم ماه محرم در یزد خبر داد.

عزاداری یزدی‌ها به اوج میرسد، عاشورا آه دل‌های عاشق حسین را به آسمان‌ها می‌برد و مهمان‌های دارالمومنین نظاره گر و معترف به این عظمت بی نظیر بودند.

امیداست گردشگران که حالا چشمانشان بر حقیقت بازشده روایتگر راستینی از اسلام و عزاداری اصیل ایرانی برای همکیشانشان در آنسوی مرز‌ها باشند.


گزارش از حجت امینی

انتهای پیام/ ا

برچسب ها: گردشگران ، محرم 97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار