سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشیار موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی:

شوری در کشور رو به گسترش است

دانشیار موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ایران، شوری یک مسئله فراگیر و محدودکننده تولید پایدار کشاورزی است و تاکنون تحقیقات جامعی درباره گسترش آن انجام نشده است.

دانشیار موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ایران، شوری یک مسئله فراگیر و محدودکننده تولید پایدار کشاورزی است، به‌طوری که قیمت‌های زیادی از مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور، به‌ویژه فلات مرکزی، دشت‌های ساحلی جنوب و دشت خوزستان، مبتلا به سطوح مختلف شوری‌اند و بر خلاف بزرگی و گستردگی مسئله شوری، تاکنون تحقیقات جامعی درباره گسترش شوری در کشور انجام نشده و برنامه‌ای منسجم برای مهار آن در سطح ملی وجود ندارد.
 
سعید سعادت افزود: نقشه پراکنش جغرافیایی و سطوح شوری منابع خاک ایران حاوی اطلاعات کمی درباره پراکنش جغرافیایی و سطوح شوری مناطق مبتلا به شوری در کشور است و علاوه بر این، نقشه فوق زمینه را برای طراحی یک برنامه جامع و منسجم در سطح ملی و برآورد زمان و اعتبار لازم برای مهار پدیده شوری و اصلاح الگوی کشت را فراهم می‌آورد.
 
او گفت: نبود آگاهی از سطوح شوری و ابعاد جغرافیایی خاک‌های شور کشور در سطوح ملی و منطقه‌ای، باعث شده است تا بررسی مسائل خاک‌های شور، نه به‌صورت مقیاس‌مند و کشور شمول، بلکه به‌صورت موردی و در قالب تحقیقات متفرق یا موازی، بیشتر توأم با هم‌پوشانی جغرافیایی و دوباره‌کاری دنبال شود.
 
دانشیار موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه نقشه پراکنش جغرافیایی و سطوح شوری منابع خاک ایران گام نخست در راستای پر کردن چنین خلائی است، گفت: برای حل مسئله شوری در کشور صرف اینکه بدانیم شوری در کشور رو به گسترش است، کافی نیست و برای حل این مشکل باید بزرگی مسئله شوری در کشور، پراکنش جغرافیایی شوری و همچنین اعتبار و زمان لازم برای حل مسئله شوری در نظر گرفته شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.