مراد اسلامی معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ساری، ناترازی تولید و مصرف سوخت را یکی از مشکلات کنونی اعلام کرد و گفت با اهرمهای کنترلی این ناترازی را به کمترین حد ممکن باید رساند.
او افزود: ابزار قیمتی در کاهش مصرف سوخت اثر گذار است، ولی به دلیل افزایش هزینه سبد خانوار امکان پذیر نمیباشد.
معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ساری یکی از ابزارهای کنترلی را سامانه هوشمند سوخت دانست و ادامه داد: دولت تصمیم دارد با تشویق مردم به استفاده از کارتهای سوخت شخصی بخشی از ناترازیهای سوخت را کم کند.
مراد اسلامی گفت: برخی افراد به دلیل وجود کارت سوخت آزاد در جایگاه مدتها از کارت سوخت شخصی خود استفاده نکرده اند و ممکن است کارتهای آنها معیوب یا گم شده باشد به همین دلیل درصدد هستیم برای اجرای این طرح و حل مشکلات احتمالی زمان صدور کارتهای سوخت شخصی را کاهش دهیم.
او افزود: استفاده مردم از کارت سوخت شخصی به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کمک میکند تا میزان مصرف و آمار واقعی را داشته باشد که در برنامه ریزی برای توزیع عادلانه فرآوردههای نفتی، کنترل قاچاق، جابجایی و انحراف سوخت ترابری کمک میکند و در نهایت ناترازیهای تولید و مصرف به صفر نزدیک خواهد شد.
معاون بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه ساری در خصوص دلیل این ناترازیها در مازندران گفت: با توجه به سرانه تعداد خودروهای تولید شده و کارتهای سوخت صادر شده سرانه بخش ترابری تعریف و مشخص میشود و تامین و توزیع آن در سطح کشور برنامه ریزی میشود
مراد اسلامی افزود: با توجه به اینکه مازندران قطب کشاورزی است و هر صاحب خودرو ممکن است در منزل خود پمپ آب، موتور برق، علف تراش و اره برقی داشته باشد برای تامین سوخت مورد نیاز این ادوات و ابزارهای کشاورزی نیاز به سوخت دارد که ممکن است از طریق وجود کارتهای آزاد جایگاهها باعث انحراف مقداری از سوخت ترابری توسط همین افراد شود که یکی از دلایل مهم تاترازی تولید و مصرف است.
مدیریت سهمیه یارانهای سوخت توسط مردم
سید اسحاق حمیدیان رئیس انجمن صنفی جایگاههای پمپ بنزین و سی ان جی و مجتمع خدمات رفاهی مازندران نیز گفت:مالکان خودرو با استفاده از کارت سوخت شخصی و برای مدیریت اقتصاد خانوار میتوانند میزان سهمیه تخصیصی یارانهای را مدیریت کنند.
او افزود: اگر مالکان خودرو از کارت سوخت هوشمند شخصی خود استفاده کنند، میتوانند از زمان سوختگیری، جایگاهی که در آن سوختگیری کرده اند و چه میزان از سوختگیری و پرداخت بهای آن مطلع شوند که از طریق پن کارت سوخت شخصی قابل پیگیری و رهگیری است.
سید اسحاق حمیدیان کاهش زمان سوختگیری را یکی دیگر از مزایای استفاده از کارت شخصی سوخت اعلام کرد و ادامه داد: استفاده از کارت سوخت شخصی هم از اتلاف وقت مالک خودرو و هم از ترافیک جایگاه جلوگیری میکند.
رئیس انجمن صنفی جایگاههای پمپ بنزین و سی ان جی و مجتمع خدمات رفاهی مازندران اجرای این طرح را لازم دانست و گفت: با توجه به محدودیت کارت سوخت جایگاه مقاومتهایی از برخی مالکان خودرو برای استفاده از کارت شخصی وجود دارد و آنها را به سمت استفاده از کارت آزاد جایگاه سوق می دهد.
سید اسحاق حمیدیان افزود: بیش از ۷۰ درصد مردم دارای کارت سوخت شخصی هستند، ولی به دلایلی از آنها استفاده نمیکنند، اما عدهای جزو مصرف کنندگان واقعی کارت آزاد جایگاهها هستند که ممکن است حق آنها ضایع شود.
او نگرانی مردم از معیوب شدن کارت شخصی، احتمال مفقود شدن کارت در جایگاهها، اتمام سهمیه تخصیصی یارانهای کارت را از جمله دلایل استفاده نکردن مردم از کارت سوخت شخص دانست و ادامه داد: به همین دلیل بیشتر مردم به استفاده از کارت سوخت آزاد جایگاه رغبت بیشتری دارند.
رئیس انجمن صنفی جایگاههای پمپ بنزین و سی ان جی و مجتمع خدمات رفاهی مازندران گفت: یکی دیگر از دلایل نگرانی مردم این است که صدور کارت المثنی در بازه زمانی مشخص صورت نمیگیرد که چند ماه اخیر صدور آن در زمان کوتاهتری در حال انجام است.