سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قطب کشاورزی خراسان رضوی امسال کشت دیم ندارد

رییس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت‌حیدریه گفت باوجود حاصلخیزی و اقلیم منحصر به فرد این منطقه از خراسان رضوی؛ به سبب تشدید خشکسالی در استان امسال هیچ گونه کشت دیم نداشتیم.

سیدمحمد نجفی گفت: این در حالیست که جلگه رخ تربت حیدریه علاوه بر خاک مناسب به نسبت سایر مناطق خراسان رضوی از منابع آب بیشتری برخوردار است بطوریکه در تولید کمی و کیفی برخی محصولات زراعی و باغی صاحب رتبه استانی و حتی کشوری است.

وی با بیان اینکه تشدید خشکسالی باعث کاهش عملکرد سطح در اراضی کشاورزی و باغی جلگه رخ به میزان ۵۰ درصد شده است، اظهار کرد: میزان بارش سال زراعی جاری در این منطقه ۱۱۱.۷ میلیمتر است در حالیکه پارسال شاهد ۱۶۳.۴ میلیمتر بارندگی بودیم.

وی اظهار کرد: جلگه رخ بیش از ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۱۵ هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم است و کاهش ۵۰ درصدی عملکرد امسال زمین‌های کشاورزی حتی چرای دام را نیز با چالش مواجه کرد.
وی بیان کرد: اکنون ۲۰۲ دهنه چاه عمیق و نیمه عمیق به ظرفیت دست کم ۷۵ تا ۸۰ میلیون متر مکعب در سال زمین‌های کشاورزی و باغی جلگه رخ را تغذیه می‌کند که برای مناسب شدن شرایط نیازمند حداقل ۲۵۰ میلیمتر بارندگی سالانه هستیم.
به گفته این کارشناس ارشد کشاورزی؛ بخش رخ به مرکزیت رباط سنگ با جمعیتی افزون بر ۳۰ هزار نفر در سطح ۵۲ روستا و ۲۰۲۲ کیلومتر مربع وسعت قطب تولید بذر‌های اصلاح شده نیز محسوب می‌شود بطوریکه اکنون نیمی از استان‌های ایران بذر سیب زمینی خود را از این منطقه تامین می‌کنند.

نجفی افزود: جلگه رخ در تولید بذر دیگر محصولات و بویژه گندم به عنوان کالای اساسی و راهبردی نیز قطب کشاورزی کشور است و دلیل آن عواملی همچون ارتفاع مناسب از سطح دریا، اختلاف زیاد دمای شب و روز، خاک حاصلخیز و وجود مزارع الگویی است.

گفتنی است کشت دیم نوعی از کشاورزی است که در آن تنها بارش‌های آسمانی تأمین‌کنندهٔ آب مورد نیاز زمین کشاورزی است که این روش تقریباً در تمام نقاط ایران متداول است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.