سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بسیاری از سقط‌های جنین صددرصد حرام شرعی است

امام جمعه قم گفت: برخی از پزشک‌ها توصیه می‌کنند که بچه را سقط کنید در حالی که بسیاری از سقط‌هایی که انجام می‌شود صددرصد حرام شرعی است و دیه بر گردن والدین می‌آورد.

آیت الله سیدمحمد سعیدی در جلسه اخلاق مدیران حرم مطهر بانوی کرامت در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد با اشاره به آیه شریفه «بل الانسان علی نفسه بصیره» عنوان کرد: خداوند در وجود انسان بصیرتی قرار داده است که قدرت ارزیابی خود را دارد و آن عبارت از نفس لوامه است.

امام جمعه قم با بیان اینکه نفس انسان چند وجهی است، افزود: وجه اماره نفس، انسان را به امور سو و خیر تشویق و ترغیب می‌کند، ولی وجه لوامه نفس، انسان را نسبت به امور سو ملامت و سرزنش می‌کند بنابراین ما اجازه لعنت به نفس خود را نداریم، ولی می‌توانیم از شر نفس اماره به السوء به خدا پناه ببریم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه نفس لوامه انسان را به کار وامی‌دارد، نسبت به کم کاری‌ها و نقایص به ما تذکر می‌دهد و ما را به خیر صلاح دعوت می‌کند، افزود: بسیاری از کار‌ها و قضاوت‌های ما بر اساس خواسته خودمان است در حالی که باید خدا را در نظر بگیریم و برای خطا‌های خود عذر نیاوریم.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه نفس لوامه اعمال انسان را تنظیم می‌کند، گفت: از طریق نفس لوامه انسان می‌فهمد که عذر‌هایی که برای کار‌های خود می‌آورد نابجا است؛ برخی کار خلاف و ظلم می‌کنند و عذرشان این است که همه این کار را می‌کنند، ولی نفس لوامه انسان می‌فهمد که این عذر درست نیست و اگر همه خطاکار باشند مجوزی برای خطای ما نیست.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه نفس لوامه جلوی آتشفشان نفس اماره بالسوء را می‌گیرد، ادامه داد: گاهی ما به پزشک مراجعه می‌کنیم و پزشک می‌گوید روزه ضرر دارد و یا نماز را نشسته بخوان، ولی خودمان که بررسی می‌کنیم می‌بینیم می‌توانیم روزه بگیریم و یا نماز را ایستاده بخوانیم و در اینجا باید به تشخیص خود عمل کنیم، زیرا انسان نسبت به خود بصیرت بیشتری دارد و باید به بصیرت خود عمل کند.

امام جمعه قم افزود: برخی از پزشک‌ها توصیه می‌کنند که بچه را سقط کنید در حالی که بسیاری از سقط‌هایی که انجام می‌شود صد درصد حرام شرعی است و دیه بر گردن والدین می‌آورد و روز قیامت بچه سقط شده از انسان شکایت می‌کند که به چه گناهی من را کشتید در حالی که من می‌توانستم در دنیا تسبیح خدا بگویم و کار‌های خیر انجام دهم و نسل داشته باشم، ولی شما من را از همه این‌ها محروم کردید.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت گفت: ما باید خودمان کار‌های خود را ارزیابی کنیم و ببینیم که آیا تکلیف خود را به درستی انجام داده ایم یا خیر و اگر در جایی وظیفه‌ای را انجام نداده ایم و برای آن حقوق گرفته ایم آن را به بیت المال برگردانیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
علیرضا
۱۱:۵۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
با سلام، حق حیات را خدا می‌دهد، نه دکتر ها.
saied
۱۵:۲۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
خیلی از خانواده های پردرآمد و ثروتمند هم یا بچه دار نمیشن یا بچه شونو سقط میکنند. پس دلیل سقط بچه فقط مالی نیست، فقر عقلی
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۲ تير ۱۴۰۲
زندگی همش فرزندانی هم نیس مهم اینکه زن وشوهرهمدیگه رو دوس داشته باشن
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
بچه نیارید وقتی توان ندارید سقطش می کنید گناه به گردن تون می کنید
ناشناس
۱۶:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آقای سعیدی نفست از جای گرم در میاد شبا یه چرخی تو خیابون ها و سطل های آشغال بزن ببین چه خبره بعدش بگو بچه رو سقط نکنن.
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آقای امام جمعه مطمئن از شما هم تو اون دنیا خیلی‌ها شاکی خواهند شد.
شماها اگه به خدا و پیغمبر یقین دارید و حساب و کتاب اون دنیا رو قبول داشته باشید اول خودتون باید پاسخگوی مشکلاتی باشید که به اسم اسلام برای مردم ایجاد کردید و باعث شدین مردم نسبت به دین و دینداری بد بین باشن.
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
موافقم
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
مردم ندارن. فقر بیداد میکنه.
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
این جماعت عادت کردن نخود هر آش شن
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
یک سقط بیشتر یک گرسنه کمتر.
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
پس با این شرایط مسولین بیچاره هستن اون دنیا
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خوشبحالشون خدایی از بیکاری در مورد همه چی نظر میدن ایده میدن تازه تو خبرگزاری ها هم خبرشو کار میکنن.خخخخ
ایرانیومU-238.03
۱۳:۳۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
در ساختار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اشکالاتی بنیادین وجود دارد از جمله این که در داخل وزارتخانه بدون نظارت هیچ ناظری از بیرون پزشکان از مهد کودک تا داخل قبر از هیچ مافوقی هیچ پیشنهادی یا دستوری نمی گیرند و احدی حق دخالت در امر پزشک را ندارد. یعنی شما ممکن است در امر قضا دخالت کنید بطور غیر مستقیم مثل وکالت و غیره ولی در امر پزشکی فقط خود پزشک میتواند دخالت داشته باشد. سازمان نظام پزشکی هم تحت امر خودشان است. این وزارنخانه یک دولت کوچک در داخل دولت است که کسی از کنه آن باخبر نمی شود. درست مثل فراماسونری. سقط جنین برای قسمت آموزش پزشکی استفاده می شود. کاری هم با یهداشت و درمان ندارد.
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
اول باید به فکر اشتغال ومعیشت مردم باشید و جلوی این تورم ها وگرانی وحشت ناک رو بگیرید که هر روز بدتر از دیروز هستش .بعد به فکر زاد ولد باشید وسقط جنین پیش نیاد .
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
اصلاً نباید بچه دار شد تو این وضع گرانی به خدا گناه کبیره هست ظلم میکنید در حق بچه ها
محمدم
۱۳:۰۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
همه مردم دوست دارن بچه داشته باشن . ولي زندگيشون گره خورده با تصميمهاي دولتها . الان زندگي براي مردم خيلي سخت شده نميتونن شكمشون رو سير كنن براي خودشون چيزي بخرن . نميتونن لباس بخرن . وقتي ميدونن اگه بچه بدنيا بياد نميتونن از پس مخارجش بربيان بايد چكار كنن . اينها تو مخارج خودشون موندن . بچه ضعيف و پر از عقده به چه درد اين مملكت ميخوره . خدا روزي ميده قبول دارم اما وقتي راي داديم به دولتها يعني خواستيم كه اونها روزي رو برامون مديريت كنن كه خيلي بد كردن در حق مردم
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
کسی سر از کار خدا در نمیاره یکی اشتباهی بچه دار میشه
یکی مثل من چند سال دارو میخورم و روش های کمک باروری خدا بهم بچه نمیده
دیگه جیبم هم خالی شده
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
به حق اون روزی که فرشتگان خبر از فرزند دار شدن همسر حضرت ابراهیم (ع) دادن و از شنیدن فرزند دار شدنش شاد شد
و به حق پنج تن آل عبا و بزرگی خود خدا که فقط کافیه نظری کنه و بگه موجود باش همون لحظه موجود میشه دامن همه اونهایی که منتطر فرزند دار شدن هستن از فرزندان صالح و سالم سبز بشه و دلتون شاد بشه و یکی یکی به یاران صاحب زمان (عج) اضافه بشه و دلها شاد بشه.. اون لحظه ما را هم یاد و دعا کنید ...انشاءالله .. آمین یا رب العالمین
علی
۱۲:۴۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
کاش می شد حکومت صالحان رادرک می کردیم وخدا رابا صفاتش باور می کردیم ..............
حمید
۱۲:۳۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سقط جنین که بر اثر اوضاع اقتصادی باشه غیرمستقیم گناهش گردن مسئولین نیز هست که با دزدی و رانت زندگی مردم رو سخت کردن
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خیلی بی سوادی !!
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
اقای 13:27
نه که شما کاملن باسواد و مسلمون هستی..
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
گناه تمام سقط جنین ها بر گردن مسئولین است. وقتی دختر و پسر جوانی که باید زیر یک سقف زندگی کنند و بچه دار شوند با توجه به وضع اقتصادی و اجتماعی که شما براشون درست کردین دیگر خبری از ازدواج سالم نیست وبه هر رابطه نامشروع وناسالمی تن می دهند .جوانی که شغل ندارد، پول برای اجاره کردن خانه ندارد ،چه طور می تواند خرج خودش را بدهد چه رسد به اینکه خانواده تشکیل دهد .دختر خانمی که نمی تواند جهیزیه در حد ضعیف تهیه کند چه طور به ازدواج فکر کند . از همه بدتر نصف بیشتر جوانان اعتياد دارند، از اخلاق و رفتار مردانه هم هیچ نمی فهمند.
حال با این شرایط باز دولت به فکر افزایش جمعیت هست عقل که نباشد مملکت خراب است .
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
مردم ب جیبشون نگاه می‌کنند بعد بچه میارن اگ بطور ناخودآگاه زن بچه دارشد باتوجه ب شرایط اقتصادی ب جیبش نگاه میکنه اگ پول داشت بچه رو بدنیا میاره ولی اگه دید هشتم گرو نهش بود بچه رو سقط میکنه این ی چیز طبیعیه شاید کسی نداشته باشه حتی پول سنگرافی روهم بده ک ببینه بچش سالمه یان؟برهمین مردم میرن سقط جنین می‌کنند وقتی دولت ازخانواده حمایت مالی نمیکنه برا بچه دارشدن طرف مجبوره بره بچشوسقط کنه راهی براش نمونده چون بچه از بدوتولدباید پول خرجش کنی تا وقتی دیپلم میگیره دلخوش ب این مقدارنباشید!!!
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
وقتی بچه معلول به دنیا بیاد هزاز تا مشکل برای خودش و خانواده ش هست پس به نظر دکتر احترام بگذارید .ضمنا بهتر وضعیت اقتصاد درست بشه بعد .
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سقط جنین گناهی بزرگ و خود قتل محسوب میشود
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
وای اونایی که به این نظر هموطنمون منفی دادن ..

چقدر قاتل ... یا خدا .... خدا به دادتون برسه که تو جرم هر قتلی از این نوع شریک هستین
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
کسی که در خرج خودش مونده چطوری میتونم خرج بچه ناخواسته رو بده
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سفته بازی و آپارتمان سازی بانک ها و رانت اقتصادی و مافیای همه کاره و ... اینها هم حرام هستند. چرا به اینها کاری ندارید
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
چون به ضرر بعضیا و این ادمایی که منفی دادن میشه
سارا
۱۰:۴۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
شما پولشو بده چشم ما سقطش نمیکنیم بچه ایی که نمیتونیم حتی غذاشو تامین کنیم بمونه برای چی؟ اون اگه سقطم نشه بخاطر بی غذایی میمیره، شما غذاشو میای بذاری تو سفره مون؟ حاج آقا مثل اینکه توی این کشور زندگی نمیکنی خدا وکیلی شما یک ماهتو با ده میلیون بگذرون بعد بیا حلال و حرام رو بگو حاج آقا
علی
۱۲:۵۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سلام من حاج آقا نیستم من کارگری قردادی هستم که به خاطر شرایط کاری هم نمی توانم مرخصی بروم ودر شرایط خاص باید خانمم جانشین من باشد تاحالا نه کربلا رفتم نه مکه ولی تا بتوانم بعد نماز عشا زیارت عاشورا می خوانم ببینید مشکل از کجاست و........درضمن پرایدی دارم مدل86......ولی قرار نیست بخاطر مشکلاتم..........
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
بیان چکار مگه آینده ای برایشان متصور است گرانی رانت بیکاری فساد های مجازی
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
مثل خودت
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
بخدا قسم با این وضع که بچه باید توی حسرت یه میوه یه سیخ کباب مرغ ماهی باشه پای بچه بی گناه به این دنیا باز کردن از همه چی حرام تره مطمئن باشید اون بچه یک عمر به پدر مادرش لعنت میفرسته
علی
۰۹:۵۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
درآخرالزمان مردم ازترس فقر فرزندانشان را می کشندتا بتوانند غذایشان رابخورند درصورتیکه که خدا درقرآن درسوره اسرا میفرماید فرزندان خود را ازترس فقر نکشییدو.... ما روزی آنها را می دهیم آیا برای انسان خدا کافی نیست.................................
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
مسئله غذا و پوشاک نیست مسئله آینده مبهم اوناست
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
پس چرا بانک ها از ترس فقر سه تا ضامن میخوان تا اخرین درجه تورم هم حساب میکنن یک وقت ضرر نکن
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آفرین
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
ممکنه بفرمایید چطوری روزی میده من یه کارگر هستم بیاد بمن روزی بده این حرفها از سر شکم سیری هست
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خدا مال و اموال کم نداره پس به بندگانش بدهد تا در فقر نباشند
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آقایی که گفتی کارگری روزی تو همین بس که اینجا داری غر میزنی و اعتقادی به روزی دهنده که خداست نداری حتما میخوای با این ناشکریها روزتم چند برابر کنه ؟؟ اول برو برای همه اون چیزایی که داری حتی کم و حداقل شکر گزار باش بعدم توکل کن به خودش بالا برید پایین بیاید روزی دهنده خدای یکتاست و روزی هر کسی از قبل تعیین شده و بدونه کوچکترین غفلتی بهش میرسه این اعمال ماست که تعیین میکنه اون روزی حقمونه بهمون برسه یا نه در ضمن روزی وثروتی که از راه دزدی و چپاول و حرام خوری به دست میاد اسمش روزی نیست آتشی که قبل از رفتن به اون دنیا تو شکمشون میکنن که مدرک محکمی باشه برای اون دنیاشون که اعتراضی نتونن بکنن
روزی دست خداست و بدونه هیچ کاستی به دست بندگانش میرسونه و اعمال ماست که تعیین میکنه روزیمون کم باشه یا زیاد
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
18:10شما بهتر است نماینده خودتان باشید واز طرف خودتان حرف بزنید نه از طرف خدا
میم نون
۰۹:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خب وقتی دکتر تشخیص داده باید سقط بشه ینی یه مشکلی داشته، نگه داشتنش چه فایده ای برای خودش یا بقیه داره؟؟؟ بچه ای که معلوله چجوری میخواد نسل خودشو ادامه بده؟؟؟ عقللللللللللل حکم میکنه سقط بشه تا بیشتر از این به جامعه گل وبلبلمون لطمه نزنه
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
تورو قرآن یکم فکر کن بعد حرف بزن ایشون گفتند بسیاری و اصلا حرف از نظر دکتر نزدند که یه آدم عاقل می‌دونه بچه ای که دکتر میگه باید سقط بشه حتما مشکل داره ایشون از سقط های بی رویه و حرام گفتند.
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
چرا دقیقا زدند ، دقیقا از حرف دکتر حرف زدند و گفتند نظر شخص بر نظر دکتر ارجحیت داره ، بند 5 رو بخون
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
علت اصلی سقط جنین در کشور گرسنگی ، فقر ، بدبختی و گرانی و بیکاری و مسکن است. با این ملت کاری کردید که ۱۴۰۰۰۰۰۰ جوان بالای ۲۵ تا ۴۵ سال به دلیل فقر و گرسنگی و بیکاری و عدم تهیه مسکن از ازدواج محروم شدند.
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خبر مرگشون خودشون که از وضعشون خبر دارن چرا رعایت نمیکنن که بچه ای به وجود نیاد که بعد یادشون بیوفته باید سقط بشه

نخیر کلا بعضی ها هم خر رو میخوان هم خرما رو و از اون طرف غر زدن رو بلدن
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
اگر ساده زیستی را یاد بگیریم ، اکثر جوانان که فرمودید ، ازدواج خواهند کرد !
الان دستمزد یک کارگر ، روزانه حداقل 450000 تومان است !
اگر تنبل نباشد !!!!
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سفره مردم رو کوچک کردن
حرام شرعی نداره؟؟؟؟
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
بچه های سقط شده بایددر اون دنیا شکایت کنند بخاطر اوضاع اقتصادی نابسامان خانواده ها بخاطر ندانم کاری بعضی مسولین بخاطر بی لیاقتی وعدم احساس مسولیت آنها در قبال جامعه.
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خودتون شغل دولتی دارین ککتونم نمیره
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
فکر کردی حقوق کارمندی چقدره؟ من کارمند امسال به زور ده تومن شده حالا پول قسط به کنار
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
به دنیا اوردن حرام نیست با این اوضاع
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
خیلی ممنون زحمت کشیدید! یااااااااا علی!!
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
آقای امام جمعه! واقعا فکر می کنید کسی که تصمیم به انجام این کار می گیره، حرام و حلال بودن کارش براش مهمه؟
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
به نظر شما حکم دزدی چی هست که همه شدن دزد.
همه اعصاب خورد
روانی
فراری از این دنیا
به خاطر مشکلات. فقط اقتصاد و فرهنگی
ناشناس
۰۸:۵۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
وقتی خانواده ای توان نگهداری بچه را ندارد، سقط جنین میکند! واقعا بنظر شما مردم مریض هستن که کسی که از گوشت و خونشون هستش رو سقط کنن؟ بعد سقط جنین هم اکثرا مادر اسیب های روحی و جسمی متعددی میبینه!
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
زودتر فکرش را می کردند؛کسیکه جنین روح دار را میکشه قاتله فکر کن دستگاهی باشه که بچه ای که سه ماهه به دنیا امده را نگهداری کند آیا اگر ان بچه بارضایت مادر یا بوسیله دکتر در دستگاه تکه تکه کنند وبکشند آنها قاتل نیستند جنین سه ماهه ادمه فقط در دستگاه رحم مادر
معلم
۱۱:۲۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
برای قتل یه انسان نمی تونید بهانه بتراشید که وضع اقتصادی بده یا هر دلیل دیگه ای اینا بهانه های خوبی برای قتل زندگی یه نفر نیست