محمدکریم عزیزی اظهارداشت: مردم ۲۶ روستای کاجو قصرقند بیشاز ۳۷ سال در انتظار تکمیل و آسفالت حدود ۲۰ کیلومتر راه خاکی هستند و تاکنون فقط در گردنه روستای جنگل در مسیر رودخانه ۱۸ نفر بر اثر واژگونی خودرو کشته و ۹۳ نفر زخمی شدهاند.
کرمی افزود: برای برون رفت از مشکلات بایستی در بازگشایی و ساخت راه دسترسی و آسفالت راه روستاهای بالا دست کاجو (بخش مرکزی) با جمعیتی بیشاز هفت هزار نفر تسریع شود.
وی با اشاره به اینکه نیاز است مسوولان هر چه سریعتر محور قصرقند به کاجو را آسفالت و مشکلات مردم را مرتفع کنند، خاطرنشان کرد: ساخت این جاده از قصرقند تا آخرین روستای کاجو براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی بیشاز ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
رئیس شورای اسلامی قصرقند گفت: در زمان بارندگیها بیماران و زنان باردار منطقه قصرقند و کاجو و دهستان حمیری با لودر و کامیون جابجا میشوند و این وضعیت همچنان به دلیل کمبود اعتبار در ساخت پل و ابنیه فنی و آسفالت راهها و استانداردسازی راه حوزه قصرقند ادامه دارد.
وی ادامه داد: ساخت مدرسه شبانه روزی در منطقه کاجو از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری میکند، زیرا تربیت نیروی انسانی مجرب منجر و توسعه و آبادانی منطقه محروم قصرقند و منطقه کوهستانی کاجو و آهوران میشود.
عزیزی بیان کرد: همیشه شدت بارندگیها و جاری شدن سیلاب در بالادست رودخانه فصلی کاجو موجب طغیان چندین باره این رودخانه میشود و دسترسی به روستاها را فقط با ماشین آلات سنگین و یا خودورهای کمک دار و یا امدادرسانی هوایی امکانپذیر میکند.
وی اظهارداشت: قصرقند ۶۸ هزار نفر جمعیت دارد و اکثر روستاهای آن در محدوده کاجو قرار دارند و راه ارتباطی آنان از مسیر رودخانه است و در پایین دست چندوکان و محدوده حمیری مردم در زمان بارندگی به دلیل نبود پل بر روی رودخانه کاجو در پشت سیل گرفتار میشوند.
وی افزود: در مجموع ۴۰ روستای قصرقند با جمعیت حدود ۱۲ هزار نفر در بخشهای ساربوک و مرکزی در زمان بارندگی و جاری شدن سیلاب در محاصره سیل قرار میگیرند و هیچ راه دسترسی زمینی برای امدادرسانی به آنان وجود ندارد.
نماینده سیستان و بلوچستان در شورایعالی کشور ادامه داد: همچنین راه ارتباطی ۱۰ روستای بخش ساربوک از دپ تا عزیزآباد و ۳۰ روستای حوزه کاجو تا فروکش کردن آب همچنان بسته میشود.
وی تصریح کرد: روستاهای محدوده رودخانه کاجو راه دسترسی مناسبی ندارند و مسیر جاده آنها از بستر رودخانه میگذرد و با کمترین بارندگی و جاری شدن سیلاب این جاده بسته میشود و خدمات رسانی تنها از طریق هوایی امکانپذیر است.
عزیزی گفت: متاسفانه برای ساخت بیمارستان قصرقند ۲ بار زمین واگذار شده، ولی تا کنون اقدامات ساخت این بیمارستان آغاز نشده است.
وی افزود: بیماران قصرقند و آهوران تا چه زمانی باید به سایر شهرها مراجعه کنند و هزینهها گزافی در این زمینه متحمل شوند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان قصرقند گفت: در چهار ماه گذشته پیمانکار برای ساخت بیمارستان تجهیز کارگاه کرد و بعد از مدت کوتاهی با تمام تجهیزات شهرستان را ترک کرده و مردم همچنان بدون بیمارستان هستند.
وی بر ارتقای درمانگاه دمبیگان شهر قصرقند به درمان بستر تاکید کرد تا زمان ساخت بیمارستان قصرقند مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.
عزیزی از کندی کار ساخت پل حمیری در بخش ساربوک انتقاد کرد و افزود: ما به عنوان نماینده مردم از نامه نگاری و مکاتبه و پیگیری حضوری و تلفنی با مسوولان محلی، استانی و کشوری خسته شدیم، ولی مشکلات همچنان سرجای خودش باقی است و حل این مشکلات نیازمند یک کار جهادی است.
وی از عدم استقرار ادارات مستقل در قصرقند انتقاد کرد و افزود: مردم این شهرستان همچنان برای انجام کوچکترین کاری باید به نیکشهر بروند و روزانه ۱۲۰ کیلومتر راه رفت و برگشت را طی کنند.
رئیس شورای اسلامی قصرقند بر تخصیص اعتبار برای آبرسانی حداقل ۵۰ روستا با جمعیت بالا، اجرای طرح هادی در ۷۵ روستا، ساخت زمین چمن مصنوعی در ۴۵ روستا و آسفالت حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه خاکی و رودخانه و مالرو و شنی این شهرستان تاکید کرد.
وی ادامه داد: ۱۰ سال است که مردم بخش تلنگ با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر برای رسیدن به مرکز شهرستان یعنی قصرقند باید ۳۰۰ کیلومتر راه و از سه شهرستان چابهار، کنارک و نیکشهر عبور کنند این در حالیست که راه تلنگ به قصرقند همچنان نیمه تمام بدلیل نبود اعتبار رها شده است.