سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سالانه؛

تولید ۵۹ هزار تن علوفه در مراتع استان همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: سالانه ۵۹ هزار تن علوفه در مراتع استان تولید می‌شود.

اسفندیار خزائی افزود: مراتع استان با سطح موثر ۶۶۵ هزار هکتار می‌تواند ۵۹۰ هزار واحد دامی را تعلیف کند.

وی اضافه کرد: میزان دام ۲/۵ برابر بیش از ظرفیت مراتع همدان است و این باعث کاهش طول دوره چرا به متر از چهار ماه می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکید کرد: وسعت منابع طبیعی مشخص بوده و سطح آن افزایش نمی‌یابد بنابراین مراتع توان پاسخگویی به بیش از ۵۹۰ هزار واحد دامی را ندارد.

خزائی گفت: با توجه به رشد روز افزون جمعیت و افزایش شمار بهره برداران از مراتع و شمار دام آن‌ها برای جلوگیری از فشار به عرصه‌های طبیعی باید مشاغل جدید برای دامداران تعریف شود.

او با بیان اینکه استفاده از کاه و کلش مزارع برای تعلیف دام کمکی به دامداری است تصریح کرد: در زمین‌هایی که برای آیش گذاشته شده گونه‌هایی می‌روید که می‌طلبد کشاورزان پیش از شخم از این گونه‌ها به نحو مطلوب استفاده کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: کشاورزان به جای آتش زدن کاه و کلش اجازه چرای کاه و کلش توسط دام را بدهند.

خزائی گفت: تعلیف کاه و کلش توسط دام چندین مزیت از جمله، استفاده کاه توسط دام و تبدیل آن به گوشت و شیر، رعایت تقویم کوچ و تاخیر در کوچ عشایر به مناطق قشلاقی و ریزش کود حیوان بر روی اراضی کشاورزی دارد.

او تاکید کرد: آتش زدن کاه و کلش مزارع موجب از بین رفتن هموس، مواد عالی، ساختمان و میکروارگانیزم‌های خاک، سرایت آتش به اراضی مجاور، از بین رفتن گیاهان چند ساله‌ای که زمان طولانی برای رشد آن نیاز است، می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.