مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:ظرفیت چراگاهی مراتع استان ۴۵۵ هزار واحد دامی است، اماحدود ۱۰ برابر بیش از این ظرفیت، دام وارد این استان می‌شود.

اسفندیار خزایی گفت: ۵۵ سامان برای استقرار عشایر در این استان پیش بینی شده است و کل دام موجود و مجاز در سامان‌های عرفی استان همدان چهار برابر حد مجاز است بنابراین برای مدیریت چرا جلساتی با محوریت استانداری همدان تشکیل شده است.

او گفت: ۶ تیم ثابت در ورودی‌های استان همدان مستقر شدند که نسبت به کنترل دام، توجیه دامداران، صدور اخطاریه، انسداد راه‌هایی که کوچ رو نیستند و پیشگیری از بروز تنش بین عشایر و کشاورزان اقدام می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: محدودیت در منابع و عرصه‌های طبیعی، وجود خانوار‌های عشایری بدون پروانه، نبود اعتبارات استانی و ملی برای سامان دادن به مسیر‌ها را از چالش‌های کوچ زودهنگام است.

خزایی گفت: شناسایی دامداران متخلف پیشاهنگ در شروع کوچ زودهنگام توسط استان‌های مبدا و میان بند و برخورد با آنها، ایجاد اتراق گاه‌های موقت، تامین علوفه مورد نیاز دامداران، افزایش اعتبارات استانی و ملی برای حفظ و احیای مراتع ضروری است.

او گفت: این استان با یک میلیون و ۹۴۹ هزار هکتار وسعت دارای ۶۹۹ هزار هکتار منابع ملی است که ۹۹ درصد این اراضی در ۱۰ شهرستان کاداستر شده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: همچنین ۶۵۵ هزار هکتار از اراضی ملی به شکل مرتع بوده و این بدان معناست که همدان جزو استان‌های کم جنگل و بیشتر مرتعی است که یک هزار و ۶۵۸ گونه گیاهی در همدان شناسایی شده است.

خزایی گفت: همدان دارای یک هزار و ۱۶۸ سامان عرفی ممیزی شده بوده که ۴۴۲ مورد دارای قرارداد مرتعداری هستند و ۶۳ هزار مرتعدار با ۵۳۰ هزار واحد دامی در این استان وجود دارد.

او درباره تولید علوفه نیز گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و خشکسالی میزان تولید علوفه با حدود ۴۰ درصد کاهش از ۵۹ هزار تن تولید نرمال به ۳۵ هزار تن در سال جاری می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار