محمد خلیل عسکری در نشست خبری با بیان اینکه رسانه از ارکان تربیت است، گفت: برای بحث اوقات فراغت در تابستان شرایطی فراهم کردیم که تمام امکانات و فضاها در اختیار دستگاههایی قرار بگیرد که کار تربیتی را دنبال میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: کانونهای فرهنگی مساجد میتوانند با حداقل هزینه و یا به صورت رایگان از فضاهای آموزش و پرورش استفاده کنند. البته از متولیان و مسئولان فرهنگی استان تقاضا دارم که یک صدایی را در اقدامات و فعالیتهای فرهنگی ایجاد کنند تا در این زمینه پراکندگی وجود نداشته باشد.
عسکری گفت: بایستی ظرفیت دستگاههای مختلف را روی هم بریزیم و کارها را با یک سیاستگذاری مشترک در یک قرارگاه تربیتی تابستانی انجام دهیم.
او گفت: یکی از رویکردهای اصلی و مهم در تابستان امسال راهاندازی اردوهای تربیتی مهارت محور است. این اردوها به صورت درون استانی و برون استانی برگزار خواهد شد.
عسکری گفت: در بستر این اردوها، آموزشهای تربیتی بسیار خوبی به دانشآموزان ارائه میشود. بسیج دانشآموزی و سازمان دانشآموزی فارس نیز با رویکرد اردویی کار میکنند و اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام دادهاند. ناگفته نماند که آموزش سواد رسانه در فضای مجازی نیز از دیگر برنامههای تابستان آموزش و پرورش برای دانشآموزان است.
او با بیان اینکه نبض کار تربیتی با اردوهای مهارت محور میزند، گفت: اراده ما استفاده حداکثری از ظرفیت تابستان برای آمادهسازی دانشآموزان جهت شروع سال تحصیلی است.
عسکری گفت: برنامههای ورزشی و برگزاری مسابقات برای اولیا، دانشآموزان و معلمان از دیگر برنامههای آموزش و پرورش در ایام تابستان است. همچنین دورههای آموزشی برای مربیان پرورشی و معلمان دینی در تابستان برگزار خواهد شد تا بتوانیم شبهات را در این حوزهها شناسایی و نسبت به پاسخگویی این شبهات اقدام کنیم
عسکری با تأکید بر اهمیت تکریم پیشکسوتان گفت: برای حوزه آموزش یک برنامه ۵۰ روزه تدوین شده است تا برای آموزش و آماده سازی دانشآموزان جهت شرکت در کنکور عقب افتادگیهای دوران کرونا جبران شود.
او با بیان اینکه توسعه هنرستانها در دستور کار است، افزود: در شیراز علاقمندی به هنرستانها زیاد شده، اما فضا متناسب با درخواست توسعه پیدا نکرده است.
عسکری گفت: برنامهای برای تکریم پیشکسوتان در پیش داریم تا در این برنامه تمام پیشکسوتان، مدیران کل و معاونان استان فارس از بعد انقلاب تا کنون در نشست صمیمی یک روزه تجلیل شوند. در این برنامه افزون بر تکریم از اقدامات ارزشمند پیشکسوتان، آنها به هم اندیشی با حضور عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام میپردازند.
او گفت: در شرایط کنونی نیاز است که بیش از پیش به همافزایی، وحدت و همدلی بپردازیم تا آموزش و پرورش بتواند از ظرفیت همه دیدگاهها و جناحها استفاده کند.
او گفت: مسابقات ورزشی بین ٣٥٠ تیم معلم در شیراز نیز برگزار میشود.
برگزاری اجلاسیه سراسری نماز دانشآموزان
او در رابطه با برگزاری اجلاسیه سراسری نماز دانشآموزان کشور در شیراز گفت: مدارس فارس در طول این مدت اجلاسیه نماز درون مدرسهای را برگزار کردند و فردا پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه هم اجلاسیه استانی برگزار میشود.
عسکری گفت: اجلاسیه کشوری قرار است ۲۱ اردیبهشت ماه در شیراز با رویکرد و محوریت دانشآموزی برگزار شود که نهادینه کردن اقامه نماز در بین دانش آموزان مهمترین هدف برگزاری این اجلاسیه است.
او گفت: این مراسم در شاهچراغ (ع) برگزار میشود و دانشآموزان در این مکان مقدس نمایشگاهها و فضای متنوعی برای جذب به نماز ایجاد میکنند.
عسکری گفت: اجلاس نماز امسال با سالهای گذشته کاملا متفاوت است، زیرا هرساله اجلاس برگزار و در بخشی آثار دانش آموزان را بررسی میکردند و در همین راستا پیش اجلاسیه برگزار میکردیم، اما امسال این اجلاسیه در سطح بالاتر و ملی برگزار میشود.
ایجاد تحول در نیروی انسانی آموزش و پرورش فارس
او با بیان اینکه یکی از رویکردهای راهبردی رهبر معظم انقلاب است فرایند تحول است، گفت: در استان فارس به ایجاد تحول در آموزش و پرورش و تحول در تعلیم و تربیت معتقد هستیم. این استان در اجرای سند تحول بنیادین پیشتاز است و تنها استانی است که این کار را با قدرت خوبی دنبال کرده است.
عسکری با اعتقاد به اینکه تحول باید در مدرسه اتفاق بیفتد بیان کرد: یکی از اقدامات تحولی اساسی تحول در نیروی انسانی است که امسال باید در مدارس فارس اتفاق بیفتد. بر همین اساس شاخصهایی برای انتخاب مدیران و معلمان در نظر گرفته شده است.
او با اشاره به اینکه نبض کار تربیت در دست مدیران مدرسه است، یادآور شد: اکثریت مدیران مدارس مدیران شایسته و توانمند با رویکرد تحولی هستند.
عسکری با اعتقاد به اینکه جذب نیروی انسانی از دیگر اقدامات تحولی دولت است، گفت: امسال قرار است یک هزار و ۹۸۷ نفر در فرآیند جذب نیروی آموزش ابتدایی جذب آموزش و پرورش شوند. متقاضیان با ۴۰ درصد آزمون و ۶۰ درصد مصاحبه وارد این فرآیند خواهند شد. با حضور ارزیابان حرفهای و ارزیابان تخصصی در ١١ مدرسه کار مصاحبه انجام خواهد شد.
او گفت: فرآیند جذب یک هزار و ۵۶۰ نیروی انسانی نیز به زودی برای متوسطه اول، متوسطه دوم فنی حرفهای و کاردانش در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین مجوز استفاده از یک هزارنفر نیروی خدماتی نیز در دست اقدام است.
جذب ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
عسکری گفت: برای اینکه بتوانیم امسال مشکل کمبود معلم را حل کنیم حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان را از طریق کنکور سراسری جذب خواهیم کرد. بجز مربیان پرورشی سایر نیروها تا اواخر شهریورماه سازماندهی میشوند.
او با بیان اینکه سال گذشته تلاش کردیم کلاس بدون مدرسه نداشته باشیم، گفت: هشت مدال طلا، ۹ نقره و ۱۰ برنز در حوزه دانشآموزی و توسط دانشآموزان فارس کسب شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه دوشنبههای مسجد محوری برکات بسیاری را برای آموزش و پرورش فارس به همراه داشته است، افزود:دانشآموزان و معلمان در این مساجد حضور یافتند و فعالیتهای قابل توجهی در این زمینه صورت گرفت و این کار باعث شد مردم برنامههای تکریم معلم را اجرا کنند.
عسکری گفت: شورایی با عنوان شیراز هویت ساز و فارس هویت آفرین تشکیل شده است تا بسترهای لازم به منظور ورود دانشآموزان به محیطهای هویت آفرین ایجاد شود.
او با بیان اینکه شاخصهایی برای انتخاب مدیران مدارس در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در ٣١ خردادماه بدون نگاه سیاسی و سلیقهای یا مدیران مدارس را ابقا و یا آنها را تغییر خواهیم داد. البته اکثریت مدیران مدارس ما مدیرانی قابل و توانمند و با رویکرد تحولی در حال خدمت هستند.
عسکری گفت: هرچند جابجایی مدیران همه مشکلات را حل نمیکند، اما مدیر سنگ زیربنای آموزش و پرورش است تحول از درون مدرسه صورت میگیرد. در مدرسه مدیر اختیاراتی دارد و مدیران در کنار معلمان تاثیرگذارترین چهره در فرآیند تربیت هستند.
او گفت: امسال شرایطی فراهم شده تا معلمانی که توانایی و ظرفیت تدریس در مدارس خاص دارند بتواند در مدارس خاص آموزش و پرورش تدریس کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اگر منظومه فکری استاد شهید مرتضی مطهری را مبنای حرکتمان در مسیر رو به جلوی انقلاب قرار دهیم قطعا به اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی دست مییابیم.
عسکری با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای شهید مطهری رابطه محکم بین حوزه علمیه و جوانان انقلابی بود، گفت: عدم ارتباط بین دانشجویان و حوزههای علمیه خلأیی است که در حال حاضر در جامعه وجود دارد و باید تلاش کنیم تا ارتباط میان جوانان دانشگاه و حوزههای علمیه را اصلاح و بازسازی کنیم.
او مبارزه جدی با جریانهای کمونیستی و مارکسیستی و مبارزه با افکار انحرافی را از دیگر ویژگیهای این شهید والامقام دانست و افزود: ارتباط این شهید با امام و ولایت و همچنین دامنه تأثیر گذاری این شهید بر قشر جوانان و سازماندهی نیروهای مبارز انقلاب هم از دیگر ویژگیهای بارز این شهید به شمار میرود.
عسکری با اعتقاد به اینکه کار تربیت در مسیر زمان جریان دارد و مداوم است اضافه کرد: هفته بزرگداشت معلم یک روز یا یک هفته نیست بلکه هر روز و هر لحظه هفته معلم است چراکه کار تربیت در مسیر زمان جریان دارد و مداوم است. ما معتقد هستیم که مدرسه تعطیل میشود، اما آموزش و تربیت تعطیل نخواهد شد؛ لذا هر روز، روز معلم است.
او با بیان اینکه اقدام معلمان اقدامی مجاهدانه است، گفت: در دوران کرونا شاهد اقدامات مجاهدانه معلمان بودیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه در استان فارس جلوههای معلمی شکل گرفته و اقدامات ایثارگرانه خوبی توسط معلمان انجام شده است، افزود: از آنجا که فرآیندی برای انتخاب معلم نمونه تعریف شده از ۱۰ اسفندماه فرآیند انتخاب معلم نمونه آغاز شد و حدود ۷۳۳۳ نفر در این فرآیند شرکت کردند.
عسکری با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از این مجموع به مرحله منطقهای راه یافتند، بیان کرد: البته شیوه نامه انتخاب معلوم نمونه امسال با سالهای گذشته تفاوتهایی داشت؛ در واقع دانشآموزان هم کار ارزیابی را انجام دادند و ۴۵ هزار دانش آموز در این ارزیابی شرکت کردند.
او گفت: ۲۰۶ نفر به مرحله استانی و ۱۰ نفر هم به مرحله کشوری یافتند و امسال به عنوان یک اتفاق نادر ۶ نفر از ۲۶ معلم نمونه کشور از استان فارس بودند.
عسکری با بیان اینکه مردمیسازی آموزش و پرورش برای ما اهمیت بسیاری دارد، یادآور شد: رویکرد ما این نیست که فقط معلمان نمونه تجلیل شوند بلکه همه معلمان باید تکریم و تجلیل شوند. آموزش و پرورش متعلق به همه مردم است و برای تکریم معلم ضروری است که دستگاههای مختلف و حتی مردم پای کار بیایند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: بر این باور هستیم که باید مردم پای کار آموزش و پرورش بیایند و در این مسیر خانوادهها بهترین کسانی هستند که میتوانند فرآیند تربیت را تقویت و تکمیل میکنند و در این مسیر به آموزش و پرورش یاری برسانند.
او با اعتقاد به اینکه معلم، معلم است، گفت: شأن و جایگاه معلمی با شأن دیگر افراد در بخشهای مختلف جامعه متفاوت است. معلم کارمند نیست بلکه معلم پژوهشگر است. معلم مأمور تربیت است و نظام رتبهبندی نیر برای حفظ شأن و جایگاه اجتماعی معلمان دنبال میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه آموزش و پرورش را باید با مشارکت و همفکری جلو ببریم، افزود: جامعه مقبولیت اجتماعی را با معلمان کسب میکند؛ معلم امر به خوبیها میکند و معلم باید مجری باشد. این نظام برای درخواست مطالبات مجوزهایی را در نظر گرفته است؛ اگرچه مشکلات زیرساختی در آموزش و پرورش وجود دارد، اما معلمان برای اعتراضات اجتماعی باید مطابق با قانون کشور رفتار کنند.