سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخش از اراضی کشاورزی استان قزوین تحت پوشش طرح پیش آگاهی قرار گرفت

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از اجرای طرح پیش آگاهی در سطح ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان خبر داد.

درخشان مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از اجرای طرح پیش آگاهی در سطح ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان خبر داد و گفت: این طرح برای ۴ آفت مهم استان با استفاده از یارانه آزادسازی سموم طرح پیش آگاهی و تعیین مدل برای آفات کرم خوشه خوار انگور، زنجره مو، کرم سیب و مگس زیتون اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: برای اجرای این طرح اعتباری معادل ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و عقد قرداد با ۴ کلینیک گیاهپزشکی و بکارگیری ۱۶ کارشناس گیاهپزشک از ۲۰ اسفند ماه آغاز و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در این طرح عوامل خسارتزای گیاهی در محصولات باغی انگور، سیب، گلابی، زیتون و پسته و محصولات زراعی شامل: گندم، کلزا، گوجه فرنگی در سطح چهار هزار هکتار و سطح ۳ هکتار گلخانه تحت نظارت و اجرای مدیریت تلفیقی آفات قرار می‌گیرد.

درخشان افزود: در این طرح با استفاده از دیتا لاکر به همراه تله‌های فرمونی و تعیین GDD یا درجه حرارت موثر روزانه نسبت به بومی سازی مدل پیش آگاهی برای ۴ آفت مهم استان و استفاده از آخرین یافته‌های تحقیقاتی اقدام می‌شود.

وی هدف ازاجرای این طرح را؛ تعیین بهترین زمان سمپاشی این آفات با بررسی بیولوژی آفت و اطلاع رسانی به کشاورزان جهت کنترل به موقع یک هفته قبل از پیک آفت ذکرکرد.

درخشان با بیان اینکه این طرح در راستای تولید پایدار و سلامت محصول اجرا می‌شود.

یادآور شد: پیش آگاهی؛ پایه و اساس مدیریت تلفیقی آفات است که با اجرای این طرح از سمپاشی‌های بی مورد و مصرف بی رویه آفت کش‌ها جلوگیری می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.