سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شمار آزمایش های طبی در جنوب خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافت

مسوول آزمایشگاه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: ۲۰۰ هزار آزمایش طبی در شهرستانهای گناباد و بجستان واقع در جنوب استان خراسان رضوی طی پارسال انجام شده است که رشد بیش از ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل آن داشته است.

ملیحه جوانبخت گفت: آزمایش‌های قبل از ازدواج، غربالگری نوزادان، غربالگری و کنترل بیماران دیابتی، صدور کارت بهداشت برای مشاغل مختلف و رانندگان، عدم اعتیاد برای صدور گواهینامه پایه یک، پروانه کسب، بدو استخدام، بیماریابی و کنترل درمان بیماران سل، غربالگری در برنامه خطرسنجی جمعیت بالای ۳۰ سال، دوران بارداری، بیمارهای منتقله از آب و غذا، نمونه گیری بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن و بیماریهای واگیردار از جمله آنفلوانزا و کرونا مهمترین این آزمایشها است.

وی بیان کرد: فعالان آزمایشگاههای مراکز درمانی نقش مهمی در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها بر عهده دارند.

مسوول آزمایشگاههای معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گناباد با بیان اینکه پارسال حدود ۴۲ هزار نفر به آزمایشگاهها در شهرستان‌های گناباد و بجستان مراجعه کرده‌اند، اظهار داشت: با راه اندازی مراکز نمونه گیری در مراکز خدمات جامع سلامت، امکان دسترسی همه افراد به این خدمات حتی در روستاها فراهم شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر غربالگری نوزادان از نظر ۲ بیماری کم کاری تیروئید و فنیل کتونوری در کشور در حال انجام است، تصریح کرد: بدین منظور همه نوزادان متولد شده در سن سه تا پنج سالگی در آزمایشگاه مرکزی معاونت بهداشت و یا آزمایشگاه مرکز خدمات جامع سلامت شهید قنبر آقایی مورد غربالگری قرار می‌گیرند.
جوانبخت خاطرنشان کرد: این غربالگری‌ها با شناسایی نوزادان مبتلا به این بیماری‌ها موجب شروع درمان به موقع آنها و در نتیجه جلوگیری از عوارض شدیدی همچون عقب ماندگی‌های ذهنی و جسمی می‌شود.

رئیس اداره آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی هم در این جلسه گفت: چهار هزار و ۹۵۰ آزمایش بر روی نمونه‌های دریافت شده در این آزمایشگاه طی سال قبل انجام شد.

دکتر مرتضی محمدزاده مقدم این آزمایشها را شامل آزمون‌های شیمی، میکروبی و آنالیز دستگاهی عنوان کرد که بر روی ۸۲۵ نمونه انجام شده است.
وی بررسی ۲۸۰ پرونده از کارخانه‌ها و کارگاه های مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی جهت صدور و تمدید پروانه‌های بهداشتی و هم چنین انجام ۶ طرح پژوهشی را از دیگر اقدامات آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گناباد عنوان کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.