پژوهشگران مشهدی موفق به درمان گرفتگی رگ‌های دیابتی‌ها با کمک سلول‌های بنیادی شدند

دانشیار پزشکی مولکولی و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پژوهشگران این دانشگاه پس از انجام تحقیقات در مجموعه‌های دانش‌بنیان، موفق به درمان گرفتگی رگ‌های بیماران دیابتی با استفاده از سلول‌های بنیادی شدند.

حمیدرضا رحیمی دانشیار پزشکی مولکولی و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به طور معمول علاوه بر گرفتگی رگ‌های قلبی در بیماران دیابتی، سایر رگ‌های بدن آنان نیز دچار آسیب و نارسایی می‌شود که با تحقیقاتی که انجام شده تزریق فرآورده‌های ناشی از سلول‌های بنیادی و پلاسما به داخل رگ‌ها منجر به باز شدن عروق یا ایجاد عروق جدید (رگ زایی) در اندام‌های تحتانی بیماران می‌شود.

او افزود: گرفتگی عروق در بیماران دیابتی منجر به گرفتگی اندام‌ها، زخم‌های پای دیابتی، قطع اندام، نارسایی اندام و عدم خون رسانی می‌شود

دانشیار پزشکی مولکولی و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در تحقیقات چندین ساله به این نتیجه رسیدیم که سلول‌های بنیادی دارای ترشحات و فراورده‌های پروتئینی هستند که این فرآورده‌ها در رگ‌زایی و درمان گرفتگی عروق نقش بسزایی دارد و قادر است زخم پای دیابتی را بهبود و کم خونی اندام‌ها را به حالت مطلوب برگرداند.

رحیمی بیان کرد: این روند درمانی هم اینک در مرکز جراحی عروق بخش زخم پای دیابتی بیمارستان ولایت مشهد که یکی از بخش‌های کم نظیر درمانی در کشور است در حال انجام است.

او تصریح کرد: در حیطه سلول‌های بنیادی و ارائه خدمات پزشکی و حیطه پزشکی بازساختی تلاش می‌شود هر ارگان، بافت یا سلول از بدن انسان که دچار آسیب و بیماری می‌شود و عملکرد درستی ندارد، عملکرد آن را به حالت اول برگردانیم و استفاده از سلول‌های بنیادی و مهندسی بافت از مهمترین اجزای طب بازساختی برای بازسازی اجزای بدن انسان است.

دانشیار پزشکی مولکولی و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: حیطه درمان زخم و گرفتگی عروقی با استفاده از سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های مشتق شده از پلاسما و بیولوژیک از مهمترین رسالت‌هایی است که با کمک تعدادی از پژوهشگران در مجموعه دانش‌بنیان و سلول‌های بنیادی و فرآورده‌های پلاسما در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار