سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر شورای فرهنگ عمومی:

زنده یاد افروغ به دنبال توسعه نقد درون گفتمانی بود/فاصله بین فرهنگ نخبگانی و رسمی را با فرهنگ عمومی کمتر کنیم

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مرحوم افروغ به دنبال توسعه نقد درون گفتمانی در کشور بود و این اقدام یک امر لازم بود که حتی در تداوم و بارورسازی اصل آزادی در نظام جمهوری اسلامی، آن را دنبال می‌کرد.

سید مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور روز جمعه در مراسم نکوداشت زنده یاد عماد افروغ نویسنده، جامعه شناس، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مرحوم افروغ به دنبال توسعه نقد درون گفتمانی در کشور بود و در مقطعی تصمیم گرفت آن را فردی دنبال کند، این اقدام یک امر مقدس و لازم بود که مانند خونی در جامعه ما و حتی در تداوم و بارورسازی اصل آزادی در نظام جمهوری اسلامی آن را دنبال می‌کرد.

او ادامه داد: هر کسی نمی‌توانست نقد درون گفتمانی را پیگیری کند، کسی باید پیگیری کند که در نظر و عمل انقلاب اسلامی را درک کرده باشد و فاصله وضع موجود و وضع مطلوب را هم ببیند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور یادآور شد: مرحوم افروغ در نظم اداری کشور بیش از هر چیز با بروکراسی، تمرکز و فرمالیسم مشکل داشت و بر همین اساس می‌خواست فاصله‌ای که بین انقلاب اسلامی و وضعیت محقق آن هست را مرتب فریاد بزند و تحلیل کند بدون اینکه الزاما برای خود چیزی بخواهد و بر اساس هوای نفس، آن را دنبال کند.

امامی افزود: این نقد درون گفتمانی که مستلزم گفت و گو و در نظر گرفتن همه سلیقه‌های سیاسی و همه ادراکات متعدد و متنوع است طبعاً رهاورد مشرب سیاسی اجتماعی بود که مرحوم افروغ دنبال می‌کرد.

او اضافه کرد: واقعیت این است که هر سیاستمداری نمی‌تواند از نقد درون گفتمانی صحبت کند، به خصوص سیاستمداری که وابستگی به فرصت‌های دنیوی و هوای نفسانی داشته باشد و هر اندیشمندی هم نمی‌تواند از نقد درون گفتمانی و اصلاح و اصلاح طلبی اصولگرایانه صحبت کند، چون رفت و آمد با واقعیت اجتماعی و سیاسی هم هزینه بر و هم زمان بر است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: برای کسی که خوب می‌نویسد و خوب تحلیل، ترجمه و تدریس می‌کند بسیار خوب است که یک روشنفکر غارنشین باشد و بتواند کلاً در‌های خانه خود را بر روی جامعه ببندد.

امامی ادامه داد: ما باید حتما به سمت فرهنگ آرمانی برویم، اما برای این حرکت باید فاصله بین فرهنگ نخبگانی و رسمی را با فرهنگ عمومی کمتر کنیم.

او تصریح کرد: چه علوم اجتماعی، چه علوم انسانی ما و چه حوزه ما که البته پیشگام هستند برای اینکه زندگی مردم درست شود که مرام و مشی نهج البلاغه و امیرالمومنین (ع) نیز این است، باید مرگ ما درست شود و روایاتی هم هست که شما می‌میرید آنگونه که زندگی کرده اید و به همین جهت مرگ یک هدف و برنامه و دستور کار زندگی ماست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما خیلی کم از زندگی لذت می‌بریم و شاید دلیل آن این باشد که کم از مرگ بهره داریم و مرگ را نمی‌کشیم؛ آنگونه که قرآن می‌گوید هر لحظه باید مرگ را بکشیم.

امامی با بیان اینکه یکی از پیام‌های زندگی مرحوم افروغ درک مرگ و پرداختن به موضوع مرگ بود، افزود: شاید ما امروز بعضی خجالت بکشیم که در مسلک علمی در مورد مرگ صحبت کنیم و این هم از عادات فکری زندگی معاصر است.

او ادامه داد: چه کسی گفته که در این مورد نمی‌شود با مردم صحبت کرد و نشاط زایی کرد، این عین نشاط است.

مراسم نکوداشت زنده یاد عماد افروغ نویسنده، جامعه شناس، استاد دانشگاه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی امروز جمعه هشتم اردیبهشت ماه در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.