سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجم مخزن سد یامچی به کمتر از ۲۸ میلیون متر مکعب رسید/ افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب شرب در اردبیل

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: حجم مخزن سد یامچی با کاهش آب موجود به کمتر از ۲۸ میلیون متر مکعب رسید.

حمید فضایلی گفت: با وجود کاهش ۲۲ درصدی آب موجود در حجم مخزن سد یامچی و رسیدن آن به کمتر از ۲۸ میلیون متر مکعب، مصرف آب شرب در شهر اردبیل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان اردبیل گفت: منابع آب موجود در مخزن سد یامچی پاسخگوی مصرف آب شرب مرکز استان نبوده و طبق پیش بینی‌های سازمان هواشناسی انتظار افزایش سطح بارندگی در ماه‌های آینده را نباید داشت.

فضایلی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی سطح بارش‌ها نسبت به بلند مدت افزود: افت شدید سطح بارندگی و به تبع آن کاهش پوشش برف در مناطق بالا دست منجر به کاهش شدید آورد رودخانه‌های مهم استان شده و این امر در فصول گرم سال مخصوصا در رودخانه بالیخلی چای به عنوان تامین کننده آب سد یامچی بیشتر احساس خواهد شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر آب موجود در پشت سد یامچی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۲ درصد کاهش یافته و این در حالی است که متاسفانه امسال به جهت خشکسالی و تغییر اقلیم هیچگونه آبی به بخش کشاورزی تخصیص داده نشده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره یه شدت گرفتن تنش آبی در مرکز استان ادامه داد: ۲۸ میلیون متر مکعب حجم آب موجود در مخزن سد یامچی است که با احتمال آورد ۱۰ میلیون متر مکعبی رودخانه بالیخلی تا آخر شهریور مجموع آب سد به ۳۸ میلیون متر مکعب خواهد رسید که از این رقم ۳ میلیون متر مکعب سهم تبخیر سطحی آب بوده و ۱۵ میلیون متر مکعب موجود در لایه‌های پایین مخزن سد نیز عملا فاقد کیفیت لازم و غیر قابل تصفیه است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.