سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای مبارزه با آفت سنک درخت پسته چه کنیم؟

به محض مشاهده نخستین خسارت آفت سنک در درختان پسته، نسبت به مبارزه اصولی و به موقع با یکی از سموم فنیتروتیون یا افوریا اقدام کنید.

ابراهیمی کارشناس مسئول جهادکشاورزی یزدان آباد گفت: یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان و باغداران پسته، آفات و بیماری‌ها است.

او با اشاره به اینکه کشاورزان در مسیر کنترل آفات و بیماری‌های پسته، محتمل خسارت مالی زیادی به لحاظ هزینه‌های سموم، ادوات سم‌پاشی و محلول‌پاشی می شوند، افزود: تجربه نشان داده است بسیاری از پسته کاران دانش کافی در زمینه شناخت مشکلات باغ‌های خود ندارند و راه های رفع آن را نمی‌دانند.

ابراهیمی با اعلام اینکه آفات خسارت زا و آسیب‌رسان به درخت پسته از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستندو بسیاری از آن ها پس از مدتی به انواع سموم مقاوم می‌شوند، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین آن‌ها آفت سنک درخت پسته است.

او بیان داشت: بر اساس بازدید‌های انجام شده و مشاهده آفت سنک در بعضی باغات پسته، لازم است پس از اطمینان از حضور آفت در باغ و یا مشاهده اولین علائم خسارت نسبت به مبارزه اصولی و به موقع با این آفت با یکی از سموم فنیتروتیون یا افوریا اقدام شود.

این کارشناس مسئول جهادکشاورزی یزدان آباد گفت: سمپاشی باید در مناطقی انجام گیرد که درختان از مرحله گرده افشانی گذشته و اصطلاحا ارزنو شده اند.

او افزود: با توجه به اینکه در صورت حذف علف‌های هرز امکان ریزش سنک‌ها به خوشه‌های پسته وجود دارد، پس لازم است از حذف علف‌های هرز قبل از سمپاشی باغ خودداری کنید.

ابراهیمی تصریح کرد: برای کارایی بهتر مبارزه علیه این آفت، هنگام سمپاشی باغ، علف‌های هرز موجود در باغ نیز سمپاشی شوند.

 او بیان داشت: در رابطه با اختلاط سموم به دلیل همزمان بودن زمان مبارزه علیه آفات بهاره، حتما باید از قابل اختلاط بودن سموم اطمینان حاصل شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.