سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زخم گردشگران بر تن نوزادان حیات وحش

زنده‌گیری نوزادان حیات وحش در فصل بهار از جمله تخلفات زیست محیطی است که لطمات جبران‌ ناپذیری را به طبیعت و زیست‌بوم وارد می‌کند.

حاتمی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هر سال با شروع فصل بهار، زاد و ولد حیوانات وحشی آغاز می‌شود که تحت حمایت و حفاظت محیط‌بانان به زندگی خود ادامه می‌دهند و بعضی افراد سهوی یا عمدی اقدام به زنده‌گیری می‌کنند.

او افزود: با توجه به اینکه اکنون فصل زاد و ولد حیوانات در مناطق حفاظت شده است لذا گردشگران باید مراقبت کنند که به نوازدان تازه متولد شده آسیبی نرسانند.

حاتمی بیان کرد: گاهی در اطراف جاده‌ها نوزادان حیات وحش مشاهده می‌شوند که توصیه می‌کنیم شهروندان و گردشگران از دست زدن به آن ها خودداری کنند و مراتب را به مأموران یگان حفاظت محیط زیست مستقر در مناطق یا از طریق شماره تماس ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: هفت منطقه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش و یک تالاب از جمله مناطق تحت مدیریت محیط زیست خراسان جنوبی است و ورود به مناطق حفاظت شده در محدوده راه‌ها و جاده‌های اصلی بلامانع بوده اما ورود به هسته مرکزی و امن این مناطق ممنوع است.

او تصریح کرد: برای وارد شدن به مناطق امن تعریف‌ شده در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌ زیست اخذ مجوز ویژه از اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان ضروری است و محیط‌بانان از ورود غیرمجاز گردشگران جلوگیری می‌کنند.

حاتمی اظهار کرد: ۱۳ فروردین روز انس با طبیعت فرصت مناسبی است تا درس احترام به طبیعت را به کودکانمان بیاموزیم و رها کردن مواد زائد یکی از آسیب‌های جدی به طبیعت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای مدیریت پسماند و زباله‌ها، مسافران نوروزی و گردشگران با جمع‌آوری زباله در کیسه‌های مخصوص و رساندن آن به مکان‌های ویژه، در پاکیزگی طبیعت، حفظ خاک و آب از آلودگی‌ها نقش موثری ایفا کنند.


بیشتر بخوانید


او عنوان کرد: روشن نکردن آتش در طبیعت و پرهیز از شکستن شاخه‌های درختان نیز در جهت حفاظت از محیط زیست همواره توصیه می‌شود.

حاتمی افزود: زیستگاه آهو در منطقه شیخ علی قائنات و تالاب کجی نهبندان بیشترین بازدیدکننده و گردشگر را در بین مناطق تحت حفاظت محیط زیست دارد و یکی از تلاش‌های اصلی محیط‌بانان به خصوص در روز طبیعت جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به طبیعت و حیات وحش است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای فروردین پاسگاه‌های محیطبانی و محیط‌بانان استان در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و روز طبیعت نیز ضمن رصد تخلفات زیست محیطی در حریم مناطق حفاظت شده و آزاد، آماده ارائه خدمات به گردشگران هستند.

او ادامه داد: گنجینه تنوع زیستی استان مستقر در اداره کل حفاظت محیط زیست هم از ابتدای فروردین به روی علاقه‌مندان باز است.

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.