سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امامی مطرح کرد؛

حکیم نظامی؛ گنجی میان فرهنگی

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، درمورد برخی از ویژگی‌های حکیم نظامی و پویش پنج گنج که به مناسبت هفته بزرگداشت نظامی برگزار می‌شود توضیحاتی داد.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، درمورد شخصیت حکیم نظامی بیان کرد: ۲۱ اسفندماه در تقویم رسمی کشور، روز بزرگداشت حکیم نظامی است که یکی از پنج ستاره بزرگ ادبیات کهن فارسی است که این ادبیات با تاریخ کشور گره خورده است و از مولفه‌های پنج گانه هویت ملی ماست و شاید ما با نظامی، کمتر از حافظ، سعدی و فردوسی عجین بوده ایم که به نوعی، می‌توان گفت غفلت فرهنگی بوده است، ولی در طول سال‌های گذشته، توجه جدی تری از سوی مجموعه‌های فرهنگی به این موضوع و شخصیت فرهنگی شده است. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگرچه برگزاری نشست‌ها و بزرگداشت و همایش‌های داخل کشور و خارج از کشور که به همت ستاد مربوط به این حوزه در بین دستگاه ها، وزارت فرهنگ و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران تشکیل شده است کمک کننده هستند و می‌توانند بنیه این بزرگداشت را فراهم کنند. اما اتفاق اصلی این است که این موضوع در زندگی روزمره و شناخت اجتماعی و در مواجهه دانش آموزان با حافظه فرهنگی مان رخ دهد و به نظر می‌رسد نظامی خوانی و انس با شعر نظامی می‌تواند حداقلی از این اتفاق را به وجود آورد و برجستگی متمایز نظامی این است که مبتنی بر داستان است. به ویژه این که شاید محصولات و ذائقه فرهنگی امروز بدون داستان، وارد هیچ آفرینش فرهنگی نشوند.

امامی ادامه داد: همه خمسه نظامی داستان است حتی وقتی با مخزن الاسرار نظامی به عنوان یکی از قله‌های مناجات نامه زبان فارسی روبرو می‌شویم به حدی زیبا، عمیق و مبتنی بر عشق است که با یک نشاط و فرح قلبی روبرو می‌شویم که نظامی را در رأس حافظه فرهنگی ما قرار می‌دهد.

به گفته دبیر شورای فرهنگ عمومی، کم و بیش، دانش آموزان دهه ۶۰ با برخی از ابیات نظامی در آغاز کتاب‌های زبان فارسی خود آشنا هستند که این موضوع، نشان دهنده تسلط نظامی بر مثنوی و غزل است و به همین دلیل، همانند خیلی از مفاخر ادبی دیگر که روزهایی از سال به نام آن هاست، امروز هم به عنوان روز نظامی نامیده شده است. زیرا او خصلت ورود به فرهنگ عمومی دارد و درواقع، یک گنج میان فرهنگی است و در زمانه‌ای قرار داشت که سعی کرد معیاری بر زمان خود باشد.

او ادامه داد: نظامی، اثر اسکندرنامه‌ای دارد که مطلوب زمان حاضر است و مهم نیست که زادگاه نظامی کجاست و در کجا درگذشت، بلکه مهم این است که ما ایرانیان می‌توانیم نظامی را بشناسیم و اشعار و نوشته‌های او را بخوانیم.

او درمورد پویش پنج گنج افزود: از امروز، پویش پنج گنج در سامانه شاد فعال می‌شود که دانش آموزان می‌توانند تا آخر اسفندماه، صوت یا تصویر نظامی خوانی خود را از این طریق یا شماره تماس ما ارسال کنند و به نماد بیست و یکمین روز اسفند، به بیست و یک نفر جوایز بسیار ارزنده‌ای خواهیم داد که این پویش شامل دوره اول و دوم ابتدایی می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.