نشست «حکیم نظامی و شعر شاعران امروز» از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری دفتر شعر و موسیقی صدا و سیما برگزار شد.

نشست «حکیم نظامی و شعر شاعران امروز» از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با همکاری دفتر شعر، سرود و موسیقی سازمان صدا و سیما، شنبه بیستم اسفندماه در تالار آیینه انجمن برگزار شد.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی سخنانی در این نشست گفت: حکیم نظامی شاعر شناخته شده‌ای در جهان فرهنگی و ادبی ما است از آن جهت که شعر و اندیشه او همواره راهبر بسیاری از جویندگان طریق حکمت و معرفت ادبی است.

او افزود: هویت این شاعر بزرگ را نمی‌توان از فرهنگ ایرانی دور نمود چرا که او خود را فرد ایرانی و علاقمند به ایران زمین معرفی کرده تا جایی که همه جای جهان را تن خود و جان خود را از آن ایران می‌داند، آنجا که می‌گوید:

همه عالم تن است و ایران دل
نیست گوینده زین قیاس خجل

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در پاسداشت حکیم نظامی و یکایک مفاخر ایران و برای معرفی آن‌ها در داخل و خارج از کشور از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد. از اینرو در هفته بزرگداشت این حکیم بزرگ پارسی، در تهران، سراسر استان‌ها و اکثر نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برنامه‌های گوناگونی اجرا شده و اکنون نیز در حال اجراست.

شالویی تصریح کرد: ما در جهان امروز به تمامی به معارف و اندیشه مفاخر فرهنگی مان احتیاج داریم چرا که دنیای کنونی غرق در تاریکی و گمراهی و نیازمند به روشنگران، چون حکیم نظامی و حکمای ایرانی و اسلامی است که از معارف وحیانی بهره برده‌اند و مردم را با ابزار هنری «شعر» راهنمایی و هدایت کرده اند؛ بنابراین نظامی و حکیم نظامی‌ها همواره مورد علاقه و توجه ما هستند.

در ادامه این نشست ادبی، علیرضا قزوه رئیس دفتر شعر، سرود و موسیقی سازمان صدا و سیما نیز طی سخنان کوتاهی اظهار کرد: ما ایرانیان به مرز‌های جغرافیایی، تاریخی و به جهان علم احترام می‌گذاریم. به ترکانی که به فارسی شعر گفته اند و به حکیم نظامی که هرچه سروده، فارسی بوده است احترام می‌گذاریم. همچنین به بیدل دهلوی که هر چه شعر دارد به فارسی است؛ احترام می‌گذاریم.

او ادامه داد: شاعران بزرگی همانند حکیم نظامی در ابیات و اشعار خود به ایرانی بودنشان افتخار کرده اند. زبان فارسی زبان پهلوانان و بزرگان و متعلق به همه جهان است. حکیم نظامی پارسی سراست و به همه ملت‌ها و فرهنگ‌ها احترام گذاشته است. ما شعر نظامی را بی واسطه می‌خوانیم و از آن لذت می‌بریم چراکه او شاعر فارسی زبان است.

در ادامه جمعی از شاعران و ادیبان معاصر با خوانش غزل، مثنوی و بهاریه‌ها یاد حکیم نظامی و پایان فصل زمستان و فرارسیدن بهار طبیعت را گرامی داشتند.

در بخش پایانی این نشست ادبی نیز با حضور رئیس انجمن آثار ومفاخر فرهنگی و رئیس دفتر شعر، سرود و موسیقی سازمان صدا و سیما، از لوح فشرده موسیقایی اشعار حکیم نظامی رونمایی شد.

نظامی؛ راهبر جویندگان طریق حکمت و معرفتنظامی؛ راهبر جویندگان طریق حکمت و معرفت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار