علی اکبر سلطانی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: برای محور زندیه و میدان توپخانه در شهر شیراز هویتهای تاریخی و توریست گردی در نظر گرفته شده است و زیرگذر حضرتی هم مورد توجه ویژه قرار میگیرد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بهترین گزینه اجرای تونل در این مکان است که کمک به بهبود مرکز ترافیکی شهر شیراز را هم در پی دارد و مسدود شدن خیابان حضرتی را نخواهیم داشت و صد متر به صدمتر فضا آزاد میشود و گذر برقرار است.
او اعلام کرد: این مسیر دسترسی به حرم حضرت شاهچراغ (ع) و محور زندیه را ظرف ۲۴ ماه تسهیل خواهد کرد.
سلطانی گفت: طرح زیرگذر حضرتی شیراز با هدف تسهیل دسترسی به بافت تاریخی شیراز اجرا میشود و در این طرح بحث تسهیل دسترسی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) هم دنبال میشود.
او گفت: این طرح در شمار پروژههای اولویت یک در طرح جامع ترافیک شهری قرار دارد و دارای ابعاد رونق اقتصادی و گردشگری در بافت تاریخی است.
سلطانی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح، شاهد کسادی کسبه مسیر خیابان حضرتی نخواهیم بود هم گفت: اعتبار این پروژه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.
او در خصوص کمربندی شیراز، حدفاصل پل شهید اسکندری تا پل فسا هم گفت: مسئولیت محور به عهده مسکن و شهرسازی است و در سنوات مختلف با طرح تفضیلی، معضلاتی در این کمربندی را شاهد بوده ایم.
سلطانی گفت: طی چند تفاهم نامه، اجرای تقاطعها در نظر گرفته شده که هنوز اجرا نشده اند و در نهایت شورا و شهرداری شیراز و مسکن و شهرسازی و استاندار فارس ورود جدی تری در این حوزه داشتند و طبق تفاهم نامه نهایی از ۴۲ کیلومتر کمربندی، ۱۸ کیلومتر توسط شهرداری شیراز ایمن سازی و ۲۴ کیلومتر دیگر توسط مسکن شهرسازی و. ایمن سازی خواهد شد و تقاطع سفیر و قائم توسط مسکن و شهرسازی در عید سعید فطر کلنگ زنی خواهد شد.
او گفت: در ایمن سازی کمربندی شیراز، بحث خودروهای سنگین، اصلاح معابر، تابلوهای ایمنی و ... مورد توجه است و حدود ۸۰ درصد معضلات را با ایمن سازی و اصلاح معابر رفع خواهد شد و همچنین اجرای کمربندی دوم شیراز در بودجه سال آینده دیده خواهد شد.
محمد امین، هم با اشاره به ایجاد زیرساخت دسترسی مناسب به بافت تاریخی شیراز گفت: این ابرپروژه ابعاد مختلف دارد که پیاده محوری، تامین پارکینگ، بهسازی فضاهای شهری و ... را در برمی گیرد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز گفت: کاهش ترافیک، تغییر و طرح هندسی معابر هم در این پروژه مورد توجه ویژه قرار دارد و شهرداری شیراز ۱۴ سال است در این حوزه ورود کرده و چهار مشاور اصلی طرحهایی ارائه کرده اند که به تصویب رسیده است.
او گفت: خط یک و چهار مترو در جناحین بافت تاریخی را داریم و ایستگاه مترو در میدان شاهزاده قاسم (ع) هم در کنار بافت تعبیه شده است که از نقاط قوت این طرح در کنار پیاده راه است.
امین در خصوص احداث پارکینگ در این بافت اظهار کرد: پارکینگ شهید دستغیب به گونهای طراحی شده که علاوه بر خودروهای سواری برای اتوبوسهای گردشگری هم فضای پارک در نظر گرفته شده است.
او تصریح کرد: از ظرفیت دانشگاه علم و صنعت برای روان شدن ترافیک در این بافت در نظر گرفته شده است.
امین با تاکید بر اینکه در افق ۱۴۰۹ در محدوده بافت تاریخی شیراز به پارکینگ بیشتری نیاز است، گفت: ظرفیت پارکینگها باید افزایش یابد و در ضمن دسترسیها هم مناسب باشند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز همچنین اعلام کرد: زیرساختهای حمل و نقلی برای بافت تاریخی شیراز مشخص شده اند و دسترسی غیرهمسطح به گونهای در نظر گرفته شده تا به پارکینگ و بافت تاریخی شیراز دسترسی آسان داشته باشیم.