سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سن کودک همسری در تایباد به ۱۳ سال رسیده است

رئیس دادگستری تایباد گفت: پدیده کودک همسری در این شهرستان به سن ۱۳ سالگی رسیده است.

جمال فرزانه رئیس دادگستری تایباد در همایش بررسی علل و پیامد‌های پدیده کودک همسری در تایباد گفت: پدیده کودک همسری در این شهرستان به ۱۳ سالگی رسیده و این سن برای بانوان به طور قطع شروع بلوغ نخواهد بود.

او افزود: قانون ازدواج  موارد مالی زیادی را درنظرگرفته است؛ اما درباره سن ازدواج تصریحی نداشته است که در این بین بانوان متضرر می‌شوند.

رئیس دادگستری تایباد ادامه داد: وقتی برای افتتاح حساب بانکی یا پرداخت یارانه، سن ۱۸ سال قانونی به شمار می‌آید؛ پس باید در سن ازدواج و پیشگیری از کودک همسری دقت بیشتری شود.

فرزانه بیان کرد: انسان در بلوغ فقهی شاهد تغییرات بدنی و واجب شدن احکام دینی و در بلوغ اجتماعی شاهد رشد ذهنی و عقلی است و به هویت خویش دست پیدا می‌کند که برای آغاز یک زندگی مشترک، باید این دو مولفه مدنظر قرار گیرد.

او تصریح کرد: این همایش با حضور دانشجویان سرآغاز یک کار تحقیقی و پژوهشی در حوزه پدیده کودک همسری است که نتیجه آن به قوه قضاییه منعکس و ارسال خواهد شد.

یکی از عوامل طلاق، کودک همسری است

در ادامه این همایش نیز جعفر صدیقی دادستان عمومی و انقلاب تایباد گفت: طلاق به عنوان یک حلال مشکلات در صدر پرونده‌های ورودی به حوزه قضایی این شهرستان است که یکی از عوامل مهم آن پدیده کودک همسری محسوب می‌شود.

او افزود: کودک همسری در مناطق کمتر توسعه یافته، بیشتر یافت می‌شود و خراسان رضوی یکی از آن مناطق است.

دادستان عمومی و انقلاب تایباد ادامه داد: ورود دستگاه قضا به این پدیده اجتماعی به علت تکلیفی است که قانون معین کرده و همچنین حمایت از حقوق عامه از جمله حقوق کودکان است.

صدیقی بیان کرد: قانونگذار سن ازدواج را مشخص و برای افراد دخیل در وقوع ازدواج در سنین پایین جرم انگاری کرده است.

او تصریح کرد: اصل ازدواج یک پیوند آسمانی است و حتی یکی از توصیه برای پیشگیری از جرم، همین ازدواج کردن است.

دادستان عمومی و انقلاب تایباد تاکید کرد: در حوزه جلوگیری از کودک همسری، پیشگیری با استفاده از راه حل‌های فرهنگی اجتماعی است؛ زیرا راهکار پلیسی نتیجه عکس می‌دهد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.