اگر از ورودی غربی یعنی از سمت چناران وارد مشهد شده باشید همیشه از این میزان نابسامانی و وضعیت آشفته یکی از مهمترین ورودیهای مشهد در عجب مانده اید.
نابسامانی شدید این بخش از ورودی مشهد به دلیل ایجاد سازههای غیر اصولی، وجود دکههای دست فروشی به همراه وانت بارها و نبود علایم راهنمایی و رانندگی مناسب، در نگاه اول آشفتگی و شلوغی را در ذهن مسافر و زائر تداعی میکند، اگر هم کمی ریزتر به این مسیر نگاه کنیم متوجه میشویم که از الگوی مناسب شهری در این مسیر اصلا خبری نیست و نداشتن ضابطه یا متولی باعث شده تصرف حریم جاده توسط متصرفان به این آشفتگی دامن بزند، حتی نبود فضای سبز مناسب و المانهای شهری نیز از عوامل بروز آشفتگی و ناهنجاری بصری در ورودی غربی مشهد است.
از طرفی استقرار واحدهای ناسازگار همچون واحدهای تعمیراتی خودرو، کارگاههای صنعتی خارج از عرف شهری که خود منشأ آلودگی هستند باعث شده ورودی شهر مشهد از طرف چناران در وضعیت نامناسبی به سر ببرد و همه اینها دست به دست هم داده تا این مسیر به عنوان یکی از اصلیترین ورودیهای شهر مشهد و پیشانی شهر، فضای آشفته و ناهماهنگی را به لحاظ بصری پیش روی زائران قرار دهد.
متولی پاسخگویی به کاربریهای پیرامونی، راه و شهرسازی است
اکبریان شهردار منطقه ۱۰ مشهد درباره سامان دهی ورودی مشهد و در پاسخ به این سوال که سامان دهی این مسیر چرا به نتیجه نمیرسد؟ به «خراسان رضوی» گفت: ورودی مشهد از سمت قوچان و از سه راهی فردوسی تا کال زرکش متعلق به شهرداری نیست و در حریم شهر قرار دارد و بر اساس قانون، متولی نگهداری این مسیر اداره کل حمل و نقل جادهای و اداره راهداری مشهد و متولی پاسخگویی به کاربریهای پیرامون شهر، اداره کل راه وشهرسازی در قالب مجوزهایی که از کارگروه امور زیر بنایی استان دریافت میکنند، است و شهرداری فقط در حریم وظیفه نظارت بر ساخت و سازها را دارد.
او با بیان این که در این مسیر با دو چالش مهم مواجه هستیم، افزود: یکی از چالشها این است که به لحاظ زیر ساختی و عمرانی ورودی شهر که متعلق به دولت است متناسب با شان تشرف زائران به مشهد نیست، به لحاظ زیباسازی، خدمات جاده ای، اجرای باندهای کندرو و دیگر مسائل آماده سازی نشده است و زیبنده شهر مشهد نیست، در پیرامون این مسیر ساخت و سازها و کاربریهای زیادی از جمله صنعتی و تجاری در گذشته ایجاد شده که این کاربریها به سامان دهی نیاز دارد و سامان دهی آن به لحاظ این که در حوزه مسئولیتی شهرداری نیست، نمیتواند مجوز یا پایان کاری صادر کند، اگر پیشنهادی از طرف شهرداری و راه و شهرسازی در این موارد در کارگروه امور زیر بنایی مطرح شود قابلیت پاسخگویی دارد، اما اکنون امکان پاسخگویی وجود ندارد، از همه مهمتر عقب نشینیهای املاک در این مسیر است که اگر قرار است بر اساس طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ تعریض شود، خیلی از این املاک در این مسیر قرار دارند و باید عقب نشینی کنند.
شهردار منطقه ۱۰ مشهد ادامه داد: برای این که وظیفه دولت و راه و شهرسازی است ما نمیتوانیم برای عقب نشینی مشابه محدوده شهر با مالکان این مسیر توافق کنیم یا امتیازی بدهیم، یا باید دولت این کار را انجام دهد یا این که کار را به شهرداری واگذار کنند، به هر حال زیباسازی و تامین زیر ساخت ها، تعین تکلیف املاک تجاری و صنعتی و عقب نشینی سه چالش مهم ما هستند و پیشنهاد ما این است که در این مسیر، دولت همانند دیگر ورودیهای شهر، این سه وظیفه را انجام دهد یا به شهرداری این اجازه را بدهد با طی تشریفات قانونی، مسیر کال زرکش تا سه راه فرودسی را سامان دهی کند و این مسیر در محدوده شهری قرار بگیرد و شهرداری بر اساس مجوزات شورای شهر اقدامات لازم را انجام دهد و سامان دهی برای مسیر نیز انجام خواهد شد.