سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویت همکاری‌های اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه

ایمانی پور گفت: رهبران برای اتخاذ مواضع مشترک در بحران‌ها کمیته مشترکی تشکیل دهند تا در مواقع بحران بتوانند مواضع اصولی اتخاذ کنند.

در حالی که گفتگو‌های دینی بین ایران و مسیحیت ارتدوکس روسیه سابقه‌ای ۲۵ ساله دارد، اما تاکنون دوازده دور گفتگوی برنامه‌ریزی شده بین دو کشور برگزار شده و موضوع محوری نشست دوازدهم به میزبانی مسکو «خدمات عمومی جوامع مذهبی در جهان پس از همه‌گیری کرونا» بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و متروپلیت کیریل اسقف اعظم کلیسای تاتارستان، ریاست هیات‌های دینی و فرهنگی دو کشور در اجلاس امسال را برعهده داستند.

گفتگو‌های دینی اسلام و مسیحیت ارتدوکس به همت مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها و با هدف توسعه و گسترش همکاری‌های دینی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در این نشست پیشنهاد کرد، جمعی از رهبران همسو برای اتخاذ مواضع مشترک در قبال بحران‌ها، از جمله فجایع طبیعی، جنگ و درگیری، توهین به مقدسات ادیان و مشکلات اجتماعی فراگیر، کمیته مشترکی تشکیل دهند تا در مواقع بحرانی بتوانند مواضع اصولی و یکسان اتخاذ کنند.

متروپلیت کیریل، اسقف اعظم تاتارستان نیز در این نشست با اشاره به توقف چهار ساله گفتگو‌ها به دلیل همه‌گیری کرونا گفت: این گفتگو‌ها یادگار ارزشمند اسقف اعظم فقید روسیه و مرحوم آیت‌الله تسخیری است که با دوراندیشی و درایت خود باب گفتگو و مذاکره بین اسلام و مسیحیت ارتدوکس را گشودند.

وی افزود: این گفتگو‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تحکیم و تقویت همکاری دینی و ترویج صلح و عدالت باشد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز در این نشست با گرامیداشت یاد مرحوم آیت‌الله محمدعلی تسخیری گفت: آن عالم وارسته کوتاه‌ترین راه برای حل اختلافات و تقویت همکاری ادیان را تساهل، تسامح و احترام متقابل می‌دانستند.

سفیر کشورمان گفت: آنچه در جهان امروز با عنوان افراط گرایی دینی دیده می‌شود، به طور قاطع، نه محصول ذاتی ادیان الهی، بلکه نتیجه دستکاری برخی قدرت‌های جهانی است.

جلالی افزود: قدرت‌های جهانی، غیر متعهدانه و با هدف حذف تمدن‌ها و فرهنگ‌های دیگر سعی دارند صدایی غیر از آنچه خود می‌پسندند، از جوامع دینی برنخیزد و این تنگ‌نظری قرن‌هاست بر جوامع بشری سایه افکنده است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌عراقی، عضو مجلس خبرگان رهبری و خانم فاطمه طباطبایی، رئیس انجمن عرفان اسلامی، مقالات خود را ارائه کردند.

حمید هادوی مدیر بنیاد مطالعات اسلامی ابن سینا و مسعود احمدوند رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز از دیگر سخنرانان این نشست بودند.

در این دور از گفتگو‌ها، مقالاتی با عنوان «تعامل بین سیستم‌های آموزش سکولار و معنوی، تجربه آموزش کشیش‌ها در دانشگاه»، «خدمات اجتماعی دینداران در دنیای پس از کرونا»، «پیش‌نیاز‌ها و عوامل توسعه همکاری روسیه و ایران در حوزه اجتماعی و بشردوستانه پس از همه‌گیری» ارائه خواهد شد.

نقش آموزش در انسجام دینی و اجتماعی در جهان پساکرونا، بحران اعتقادی و انسجام دینی، خدمات اجتماعی در کلیسای ارتدوکس روسیه، درس‌های همه‌گیری کرونا از منظر قرآن و علوم عقلی و نقش زنان و خانواده در انسجام مذهبی در جامعه در پسابحران جهان، از دیگر موضوعات مورد توجه در این گفتگو‌ها خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.